Analiza współczesnej polityki 02.06-S-AWP
Tematy zajęć:
1.Polityka (definicje, koncepcje).
2.Socjologia polityki a inne dyscypliny.
3. Podmiotowość w polityce
4. Ideologia.
5. Władza, wpływ, przymus.
7. Wartości – interesy. Konflikty.
8. Systemy polityczne – ustroje (demokracja). Partie polityczne (geneza i podziały min. lewica – prawica).
9. Systemy ekonomiczne
10. Grupy interesu.
11. Elity
12. Komunikacja, media, język, manipulacja (dyskurs). Partycypacja polityczna. Opinia publiczna.
13. Kultura polityczna. Socjalizacja polityczna. Społeczeństwo obywatelskie. Trzeci sektor. Kapitał społeczny.
14. Geopolityka a polityka.
15. Postpolityka. Polityka globalna. Nekropolityka. Państwo i naród w dobie transnarodowości.
Dyscyplina
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:
- znać, definiować i rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu nauk o polityce i socjologii polityki
- scharakteryzować analizę polityki takich współczesnych badaczy, Judith Butler, Francis Fukuyama, Benjamin Barber
Umiejętności:
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiąść umiejętność:
- dokonywania analizy podstawowych zjawisk społeczno-politycznych z wykorzystaniem dowolnej teorii społecznej
- realizowania projektów badawczych z zakresu zjawisk społeczno-politycznych i samodzielnego wykorzystywania danych do analizy
- objaśniania bieżących i minionych wydarzeń politycznych na różnych poziomach (polityki międzynarodowej; polityki krajowej; polityki lokalnej i regionalnej)
- wykorzystywania zdobytej wiedzy do właściwej interpretacji zjawisk i procesów politycznych
Kompetencje społeczne:
w wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje:
- pogłębioną świadomość istnienia dylematów oraz faktycznych i pozornych paradoksów zarówno realnego życia politycznego, jak i naukowej refleksji odnoszącej się do zjawisk politycznych
- gotowość do angażowania się (przynajmniej w przyszłości) w działalność społeczno-polityczną
- odpowiedzialność za struktury społeczne, do których przynależy, nie chcąc być jedynie biernym obserwatorem
- uwrażliwienie na ideologiczną manipulację
Kryteria oceniania
• aktywność na zajęciach
• test zaliczeniowy
• pytania dotyczące lektur, zadawane w trakcie konwersatorium
• dyskusja na temat przeczytanych tekstów
• ocena prezentacja multimedialna wybranych tematów
• ocena aktywności w czasie zajęć (udział w dyskusji, wykonywanie innych powierzonych zadań domowych)
• ocena: wypowiedzi ustnych w trakcie zajęć, analizy studium przypadku
• ocena wykonania ćwiczeń indywidualnie oraz grupowo podczas zajęć
• ocena pracy w grupie
• ocena wywiązywania się z zadań
• ocena systematyczności pracy
Literatura
Baudrillard J., Symulakry i symulacje, Warszawa 2005.
Butler J., Walczące słowa, Warszawa 2010.
Góralczyk B., Wielki renesans. Chińska transformacja i jej konsekwencje, Warszawa 2018.
Wnuk-Lipiński E., Socjologia życia publicznego, Warszawa 2005.
Żyro T., Wstęp do politologii, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: