Procesy grupowe 02.06-S-PG
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM ZAJĘĆ
1. Mikrosocjologia jako dyscyplina socjologiczna.Podstawowe pojęcia mikrosocjologii. Problem wielopoziomowości świata społecznego.
2. Metody badawcze mikrosocjologii. Teoria i eksperyment w socjologii.
3. Typy struktur społecznych. Struktury quasi- grupowe. Continuum grupowości.
4. Jednostka i naciski strukturalne. Przymus i naciski strukturalne jako konstytutywne cechy małej grupy społecznej.
5. Formowanie się i krystalizacja układu statusów.
6. Rola, osobowość, struktura społeczna. Struktury ról.
7. Konflikty ról, konflikty w roli, konflikty w zespole ról.
8. Strukturalne mechanizmy rozładowywania konfliktów i napięć w zespole ról.
9. Indywidualne mechanizmy redukowania napięć w zespole ról.
10. Socjometria J. Moreno. Struktura socjometryczna. Metody badań socjometrycznych.
11. Spójność grupowa. Przekroczenie bezpiecznego poziomu spójności grupowej.
12. Syndrom grupowego myślenia.
13. Schizma wewnątrzgrupowa.
14. Struktura komunikowania. Typy komunikowania. Dystanse społeczne. Sieciowy schemat przebiegu komunikowania.
15. Struktury przywództwa.Podejmowanie decyzji w grupie. Klimaty przywództwa w małych grupach.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Ma elementarną wiedzę na temat różnych rodzajów struktur społecznych i instytucji życia społecznego oraz o zachodzących między nimi relacjach.
Posiada podstawową wiedzę na temat procesów społecznych, w skali mikro i makro, ich wzajemnych oddziaływaniach, oraz o przyczynach procesów społecznych i skutkach. Zna podstawowe czynniki zmiany społecznej i ich wpływ na jednostkę i struktury społeczne.
Potrafi objaśnić podstawowe relacje człowiek – społeczeństwo: w jaki sposób czynniki społeczne i strukturalne oddziałują na indywidualne zachowania i formowanie się tożsamości jednostki oraz jak działania jednostek oddziałują na struktury społeczne.
Posiada podstawową wiedzę o dynamice grupy społecznej.
Potrafi zastosować perspektywę socjologiczną do rozumienia różnych form życia społecznego i zachowań jednostek.
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii i pozyskiwać dane do analizowania określonych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych).
Dostrzega i rozumie potrzebę rozpatrywania zagadnień socjologicznych z różnych punktów widzenia, dąży do wielowymiarowej analizy, unikając uproszczeń i jednostronnych sądów, jednocześnie dopuszczając odmienne stanowisko.
Jest wrażliwy na problemy społeczne jednostek i grup, wykazuje się empatią w relacjach z innymi ludźmi.
Potrafi dzielić się wiedzą socjologiczną zarówno z profesjonalistami, jak i laikami.
Kryteria oceniania
Wykład: obecność na zajęciach, egzamin pisemny
2. Ćwiczenia:
• wykonanie pracy zaliczeniowej:
o przygotowanie i zaprezentowanie wybranego tematu
• relacja z przygotowanych tekstów
• aktywny udział w dyskusjach
• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru
Ocena końcowa z egzaminu oraz z ćwiczeń zostanie ustalona na podstawie uzyskanej liczby punktów wg zasady:
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Literatura
1. R. Garpiel, K. Leszczyńska (red.), Sztuka perswazji. Socjologiczne, psychologiczne i lingwistyczne aspekty komunikowania perswazyjnego, Kraków 2004.
2. J. Heidtmann, Strukturalne i indywidualne mechanizmy powstawania i dystrybucji władzy w sieciach konfliktu. Model teoretyczny i testy eksperymentalne, „Studia Socjologiczne” 2002 nr 1, s. 7-42.
3. J. Heidtmann, K. Wysieńska (red.), Procesy grupowe. Perspektywa socjologiczna, Warszawa 2013.
4. R. Merton, Teoria grup odniesienia i struktura społeczna, w: R. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 1982.
5. J. Szmatka, Małe struktury społeczne. Warszawa 1989.
6. J. Turowski, Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: