Podstawy historii sztuki 02.06-S-PHS
Zajęcia składają się z 15 godzin wykładów i 15 godzin seminariów, będących komentarzem do zajęć wykładowych, które aktywizują uczestników poprzez dyskusje nad lekturami i oglądanymi dziełami sztuki. Cykl podzielony jest na sekwencje tematyczne, obejmujące zagadnienia istotne z punktu widzenia nauk społecznych i dotyczy między innymi następujących haseł: władzy, religii, rodziny, płci, natury i pieniądza. Sztuka staje się ilustracją dla zmieniających się - lub trwałych - postaw społecznych i komentarzem dla aktualnie istotnych wartości oraz ich odczytywania przez samych uczestników kursu. Celem jest zrozumienie znaczeń, ale i kontekstów dzieł sztuki, umiejętność rozmowy o trudnych treściach, poszukiwanie znaczeń trudno dostępnych, otwartość na odmienne punkty widzenia. Szczególnie ważną rolę w części seminaryjnej odgrywa sztuka współczesna i aktualna, w niej zaś - sztuka krytyczna. W ramach zajęć odbywa się też zwiedzanie pracowni Instytutu Sztuki UO, dające możliwość poznania różnorodnych technik artystycznych oraz rozmowy z pracującymi studentami.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student: ma podstawową wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, wie na czym polegają podobieństwa i różnice pomiędzy dyscyplinami; Zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne; Potrafi objaśnić podstawowe relacje człowiek – społeczeństwo: w jaki sposób czynniki społeczne i strukturalne oddziałują na indywidualne zachowania i formowanie się tożsamości jednostki oraz jak działania jednostek oddziałują na struktury społeczne; Rozumie i docenia znaczenie samodzielnego, permanentnego poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu socjologii i dziedzin pokrewnych; Jest otwarty na nowe idee, wykazując gotowość do podejmowania dyskusji i zmiany opinii na podstawie dostępnych danych i argumentów.
Kryteria oceniania
Kolokwia, ocena aktywności na zajęciach.
Literatura
Zbigniew Herbert, Kamień z Katedry, [w:] Barbarzyńca w Ogrodzie, Warszawa 1973.
Piotr Głuchowski, Marcin Kowalski, Gusto polacco, "Gazeta Wyborcza" 09.04.2007.
Ken–Ichi Ssasaki, Głębsza retoryka. Mechanizm propagandy jako perswazji, "Estetyka i Krytyka" 1(4)2003.
Filippo Tommaso Marinetti, Manifest założycielski futuryzmu, http://hoth.amu.edu.pl/~technix/manifest.htm.
Izabela Kowalczyk, Polska sztuka krytyczna – próba podsumowania, Materiały prasowe Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: