Kurs z zakresu nauk o komunikacji 02.06-S-PHS-1
Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom podstawowej wiedzy z zakresu nauk o komunikowaniu oraz wykształcenie umiejętności analizowania zjawisk i procesów komunikacyjnych przy wykorzystaniu pojęć i teorii naukowych. W zakresie kompetencji studenci zostaną uwrażliwienie na potrzebę rozpatrywania zagadnie przedmiotowych z różnych punktów widzenia. Studenci pracując w grupach i biorąc udział w dyskusjach rozwiną także zdolność do jasnego formułowania swoich argumentów i aktywnego słuchania zdania innych, bez uprzedzeń i osądów.)
Treści programowe:
WYKŁAD
1.Komunikowanie jako dyscyplina naukowa i dziedzina działań praktycznych. 2.Komunikowanie jako przedmiot badań w naukach społecznych. 3.Siedem tradycji teorii komunikowania. 4.Rodzaje i funkcje komunikacji. 5.Czynniki i warunki skutecznej komunikacji. Bariery komunikacyjne. 6. Typy przekazu (werbalny, niewerbalny, ikoniczny, mulit semiotyczny i In.). 7.Społeczeństwo sieci i komunikacja zapośredniczona. 8.Metody i techniki badawcze nauk o komunikowaniu
KONWERSATORIUM
1.Od komunikacji interpersonalnej do masowego komunikowania 2.Komunikacja werbalna i niewerbalna 3.Humor, śmiech a komunikacja 4.Znaczenie czasu i przestrzeni w komunikacji 5.Socjolekt, biolekt, idiolekt... – znaczenia i odmiany języka6.Media, nowe media, komunikacja medialna. 7.Media społecznościowe – spojrzenie krytyczne 8.Ciało jako narzędzie komunikacji.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne w oparciu o zagadnienia
Zadania indywidualne i grupowe
Aktywność
Obecność
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
P. Bourdieu, O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, Warszawa 2016.
M. Castells, Galaktyka Internetu: refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.
A. Giddens, Socjologia, r. 4 i 15, Warszawa 2004.
E. Goffman, Człowiek w teatrze życia społecznego, Warszawa 2008.
H. Jenkins, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.
E. Kulczycki, Teoretyzowanie komunikacji, Poznań 2012.M. McLuhan, Galaktyka Gutenberga, Warszawa 2017.
M. McLuhan, Zrozumieć media: przedłużenia człowieka, Warszawa 2004.
W. Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Kraków 2008.
A. C. Zijderveld, Humor i śmiech w tkance społecznej (fragment: humor i śmiech a komunikacja, s. 635-638), w: Socjologia co-dzienności, re. P. Sztompka. M. Bogunia_Borowska, Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: