Statystyka 1 02.06-S-S-1
Celem kursu jest zapoznanie studentów ze sposobami opracowywania i prezentacji - graficznej oraz liczbowej - danych empirycznych, z metodami opisu statystycznego. Podstawowe tematy realizowane podczas zajęć to: wprowadzenie do statystyki (czym zajmuje się statystyka, historia statystyki, opis a wnioskowanie statystyczne, zmienne i poziomy pomiaru); szeregi statystyczne; miary opisowe rozkładu jednej zmiennej - miary położenia, zróżnicowania, asymetrii, koncentracji; analiza współzależności cech; analiza korelacji; analiza regresji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka:
- zna etapy procesu statystycznego
- zna główne obszary zastosowań statystyki
- zna różnice pomiędzy analizą struktury i współzależności cech
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student/studentka:
- potrafi przeprowadzić analizę struktury i zinterpretować otrzymane wyniki
- potrafi przeprowadzić analizę współzależności cech i zinterpretować otrzymane wyniki
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:/studentka
- potrafi współpracować z grupą przy realizacji zadań
- potrafi rzeczowo argumentować swoje racje w dyskusji
- postępuje zgodnie z zasadami etycznymi obowiązującymi w nauce
Kryteria oceniania
Wykład
- kolokwium lub ustne rozwiązywanie zadań
Warsztaty
- kolokwium lub ustne rozwiązywanie zadań
Literatura
1. M. Sobczyk, Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN
2. W. Starzyńska, Statystyka praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN
3. G. Lissowski, J. Haman, M. Jasiński, Podstawy statystyki dla socjologów, tom 1-2, Wydawnictwo Naukowe Scholar
4. M. Nawojczyk, Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska
Literatura uzupełniająca:
1. Francuz P., Mackiewicz R., Liczby nie wiedzą skąd pochodzą: przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Lublin 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: