Seminarium dyplomowe I 02.06-S-SD-1
Napisanie pracy dyplomowej jest poprzedzone pogłębieniem wiedzy odnośnie pojęć socjologicznych i teorii, gdyż pierwsza część dysertacji ma właśnie charakter prezentacji pojęć podstawowych i założeń teoretycznych związanych z zasadniczym problemem badawczym przyjętym w pracy. Następnym krokiem jest poszerzenie wiedzy z zakresu metodologii badań społecznych a także metod i technik badawczych. Ten aspekt wiąże się z umiejętnością gromadzenia i analizowania zarówno danych wywołanych, jak i danych zastanych. Ostatnim etapem jest realizacja procesu badawczego oraz prezentacja i analiza wyników badań empirycznych, jakie student uzyskać w tracie realizacji własnych badań empirycznych. Wysnuwanie wniosków z badań i perspektywa kontynuacji pracy nad podjętym tematem to kwestie zamykające proces pisania pracy dyplomowej. W zakres seminarium wchodzi także nauka technicznych stron pisania dysertacji, czyli przypisów i odsyłaczy, sporządzania bibliografii czy aneksu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zna podstawowe pojęcia socjologii i rozumie ich źródła oraz podstawowe teoretyczne powiązania
2. Ma podstawową wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, wie na czym polegają podobieństwa i różnice pomiędzy dyscyplinami
3. Potrafi wyszukiwać, oceniać, selekcjonować, analizować i użytkować informacje i dane zastane o świecie współczesnym
4. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
5. Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania i rozszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności
6. Rozumie i docenia znaczenie samodzielnego, permanentnego poszerzania wiedzy i umiejętności z zakresu socjologii i dziedzin pokrewnych
7. Dostrzega i rozumie wartość dziedzictwa i dorobku socjologii, swoją postawą przyczynia się do rozwoju wiedzy socjologicznej, będąc zorientowanym na nowatorskość oraz wysoki poziom warsztatu socjologicznego; jest otwarty na podejmowanie krytycznej analizy dotychczasowych teorii i koncepcji socjologicznych, odważnie formułuje własne tezy i argumenty
8. Jest kreatywny, samodzielnie poszukuje nowatorskich metod i narzędzi pracy socjologa; w komunikacji z otoczeniem w sposób refleksyjny wykorzystuje nowoczesne technologie
9. Akceptuje konieczność krytycznego podejścia do zasobów informacyjnych
Kryteria oceniania
Seminarium I jest oceniane na podstawie przygotowanych kolejnych elementów pracy: temat i plan pracy, przyjęcie podstawowych terminów i pojęć, założenia teoretyczne, założenia metodologiczne oraz opracowane narzędzie badań
Literatura
Szczepański Marek S., Śliz Anna (red.). 2014. Współczesne teorie socjologiczne. W kręgu ujęć paradygmatycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole
Turner Jonathan H. 2004. Struktura teorii socjologicznej. Wydanie nowe, tłum. G. Woroniecka i in. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Babbie Earl. 2004. Badania społeczne w praktyce, tłum. W. Betkiewicz i in. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: