Sociological Theory and Cultural Practice 02.06-S2-EN-ST
1 Diffusionism and Evolutionism (archaeology)
2 Functionalism (Bronisław Malinowski, Alfred R. Ratcliffe-Brown, fieldwork)
3 Structuralism (Ferdinand de Saussure, Claude Lévi-Strauss, from linguistics to fieldwork and interpretation)
4 Culture and Personality approach (Franz Boas, Ruth Beneditct, Margaret Mead, Mary Douglas)
5 Sociological theories: Positivist (functionalist) tradition
6 Materialist and conflict tradition
7 Interpretivist (anti-positivist) tradition, or from Protestant Ethic to Thick Description.
8 Ecological tradition (Chicago: development of fieldwork methods; identity, inequality, racial and ethnic relations)
9 World-system approach: core, semiperiphery, and periphery (Wallerstein: merging materialist and functional tradition; applying social theory to explain historical developments)
10 Colonialism and Internal Colonialism
11 Orientalism
12 Structural relations as cultural differences (Bourdieu, Bennett et al.)
13 Habitus (strong links between anthropology and sociology: Elias, Bourdieu, Wacquant, Saba Mahmood).
14 Ethnicity and state: Gellner, Nations and Nationalism; B. Anderson, Imagined Communities, (East and Central Europe, and worldwide).
15 The problem of "civilizations": Elias (The Civilizing Process), Gellner (Muslim Society), Huntington (The Clash of Civilizations).
16 Multisited ethnography: Materialist approach to study work cultures across the world: Zambia, USA, Hungary, Russia... (Burawoy).
17 Cultural Materialism: Cultural Materialism: from studying cultures (Marvin Harris) to studying cultural production (Raymond Williams).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka:
Zna rozszerzoną terminologię z zakresu socjologii, rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
Posiada rozszerzoną wiedzę na temat procesów społecznych, w skali mikro i makro, o przyczynach procesów społecznych i skutkach
Posiada gruntowną wiedzę o człowieku jako podmiocie struktur społecznych, zna ograniczenia strukturalne podmiotowości jednostki.
Posiada wiedzę na temat globalnych procesów społecznych takich jak migracje, międzynarodowe ruchy społeczne, sieci powiązań w gospodarce i polityce.
Ma znaczącą wiedzę o zróżnicowaniach i nierównościach społecznych
Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między nimi.
Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizy przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz.
Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać proste hipotezy badawcze i je weryfikować.
Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w różnych zakresach i formach, rozszerzoną o krytyczną analizę skuteczności działania i przydatności stosowanej wiedzy.
Jest gotowy i chętny do podjęcia polemiki z reprezentantami różnych stanowisk teoretycznych i podejść metodologicznych w socjologii. Jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych i potrafi ocenić ich przydatność do projektowanych badań.
Dostrzega i rozumie potrzebę rozpatrywania zagadnień socjologicznych z różnych punktów widzenia, dąży do złożonej i wielowymiarowej analizy unikając uproszczeń i jednostronnych sądów.
Jest chętny do podejmowania złożonej pracy zespołowej; współdziała w grupie z zaangażowaniem wykonując określone zadania; jest gotowy do podjęcia roli lidera w grupie zadaniowej, dba o przyjazną atmosferę w grupie oraz zwraca uwagę na efektywność jej działania. Potrafi pełnić rolę arbitra, mediatora i negocjatora w sytuacji konfliktu grupowego.
Przejawia zaangażowanie w sprawy publiczne, wykazując krytyczne myślenie, kreatywność i innowacyjność oraz potrafi ocenić działania instytucji publicznych i organizacji społecznych w rozwiązywaniu problemów społecznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: