Fotografia 3 0202.8-KFO3
Treści programowe
- Omówienie zadań obowiązujących w semestrze
- Prezentacja i omówienie wybranych realizacji fotograficznych
- Cechy projektów autorskich
- Idea jako punkt wyjścia do pracy z urządzeniem rejestrującym
- Dokumentalny wymiar fotografii
- Subiektywny wymiar fotografii
- Balansowanie na granicy dokumentu i kreacji
- Poznawczy i interpretacyjny aspekt kadru
- Intencjonalność wypowiedzi
- Uzasadnienie podejmowanych decyzji w kontekście założeń autorskich
- Analiza treści formalnych
- Technika i technologia fotografii (rozwinięcie poruszanych wcześniej tematów)
- Edycja obrazu cyfrowego (rozwinięcie poruszanych wcześniej zagadnień)
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę na temat obsługi aparatu cyfrowego oraz akcesoriów, umożliwiającą swobodne wykorzystanie technologii zapisu bez jakichkolwiek ograniczeń. Rozumie zależność pomiędzy narzuconym tematem a sposobem jego autorskiej interpretacji. Zna cechy autorskiej wypowiedzi i z pełną świadomością je wykorzystuje. Potrafi przekonywująco określić swoje intencje i uzasadnić swoją postawę. Poszerza wiedzę z zakresu kompozycji obrazu fotograficznego oraz zależności pomiędzy rzeczywistością fotograficzną a jej realnym odniesieniem. Doskonale zna podstawy technik fotograficznych i potrafi dokonywać właściwych wyborów determinujących ostateczny efekt.
Umiejętności:
Student świadomie wykorzystuje technologiczne możliwości aparatu cyfrowego i jest pozbawiony barier uniemożliwiających osiągnięcie oczekiwanego rezultatu. W sposób subiektywny i zarazem krytyczny odnosi się do tematów narzuconych przez prowadzącego. Potrafi sformułować problem, twórczo odnieść się do zagadnienia przekładając ideę na fotograficzną interpretację. Adiustacja obrazu cyfrowego jest fundamentalną umiejętnością pozwalającą w sposób twórczy wykorzystać jej potencjał.
Kompetencje społeczne (postawy):
Student potrafi nie tylko określić kluczowe dla niego zagadnienie, ale i refleksyjnie odnieść się do podejmowanego tematu. Interpretuje problem odnosząc się do niego poprzez własne doświadczenia, wiedzę, kulturę i umiejętności. Potrafi wypowiadać się w kwestiach osobistych z przekonaniem, a technologiczne możliwości interpretacji tematu stanowią pretekst do ich urzeczywistnienia. Podejmując dialog ze samym sobą, poznaje relacje determinujące jego kontakt z rzeczywistością. Przekłada złożoność subiektywnego rozumienia problemu na wizualny zapis.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Metody dydaktyczne:
– wykład z prezentacją multimedialną
– ćwiczenia w ciemni fotograficznej
– projekty indywidualne i grupowe
– konsultacje
25% - aktywność w trakcie zajęć
25% - dyskusje
50% - przegląd końcowy
Literatura
A. Rouille, Pomiędzy dokumentem a sztuką współczesną, Uniwersitas 2008
A. Mazur, Kocham Fotografię, F5, 2009
S. Sontag, O fotografii, F5 2009
J. Beardsworth, Czarno-biała fotografia cyfrowa, National Geografic, 2007
M. Freeman, Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej, National Geografic, 2006
B. Long, Fotografia cyfrowa, Helion, 2006
Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom fotografii
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: