Fotografia 4 0202.8-KFO4
Treści programowe:
- Omówienie zagadnień obowiązujących w semestrze
-Wprowadzenie do studia (specyfika środowiska studyjnego)
-Prezentacja i omówienie zasady działania lamp wyładowczych
-Akcesoria do lamp studyjnych w kontekście projektowania oświetlenia
- Podstawowe środki ekspresji w fotografii studyjnej (świadomość kadru, głębia ostrości, charakter oświetlenia, lowkey, highkey, kompozycja wieloplanowa)
- Podstawy technologii zapisu cyfrowego
- Technika i technologia fotografii (budowa i zasada działania aparatu fotograficznego oraz oprzyrządowania)
- Zagadnienia związane z kompozycją obrazu fotograficznego (kompozycja otwarta, zamknięta, jedno, wieloelementowa,
symetryczna, asymetryczna itp.)
- Tonalność obrazu fotograficznego
-Linearność kompozycji
- Selektywność kompozycji (punkt widzenia, perspektywa, kadrowanie obrazu)
- Zaawansowana edycja materiałów fotograficznych zapisanych w formacie RAW
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada pogłębioną wiedzę na temat obsługi aparatu cyfrowego oraz sprzętu będącego na wyposażeniu studia fotograficznego. Rozumie zależność pomiędzy oczekiwanym efektem końcowym a warsztatowym jego uzyskaniem. Posiada wiedzę z zakresu kompozycji obrazu fotograficznego oraz zależności pomiędzy rzeczywistością fotograficzną a jej realnym odniesieniem. Potrafi świadomie interpretować podejmowane tematy pod kątem technicznych możliwości studia i rejestracji obrazu.
Umiejętności:
Student świadomie wykorzystuje technologiczne możliwości aparatu cyfrowego ze szczególnym uwzględnieniem trybu manualnego (niezbędnego w studio). Potrafi dobrać odpowiednie parametry rejestracji obrazu adekwatne do zamierzeń i zgodnie z wymogami studyjnymi. Potrafi sprawnie posługiwać się sprzętem studyjnym wraz z akcesoriami. Zna charakterystykę cyfrowego zapisu oraz sposoby jego adiustacji. Posiada podstawową wiedzę z zakresu korekty obrazu fotograficznego, pozwalającą na unikanie błędów o charakterze destrukcyjnym.
Kompetencje społeczne (postawy):
Potrafi w oryginalny sposób interpretować postawione zadania. Krytycznie odnieść się do własnych pomysłów i doskonalić je na drodze prób i eksperymentów. Potrafi logicznie uzasadnić swoje decyzje zarówno na poziomie technologicznym, jak i ideowym. Formułuje opinie na podejmowany temat, rozumie zależność pomiędzy narzuconym tematem a sposobem jego interpretacji. Zna technologiczne możliwości zapisu oraz potrafi unikać podstawowych błędów rejestracji i korekty materiału cyfrowego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Metody dydaktyczne:
– wykład z prezentacją multimedialną
– ćwiczenia w ciemni fotograficznej
– projekty indywidualne i grupowe
– konsultacje
25% - aktywność w trakcie zajęć
25% - dyskusje
50% - przegląd końcowy
Literatura
J. Hedgecoe, Praktyczny kurs fotografii
M. Busselle, Fotografia czarno-biala
M. Busselle, Fotografia kolorowa – kompozycja i harmonia
Z. Tomaszczuk, Świadomość kadru
M. Freeman, Fotografia studyjna
M. Freeman, Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej
Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom fotografii cyfrowej i studyjnej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: