Foto-media 1 0202.8-KFOM1
Treści programowe
- Omówienie zadań obowiązujących w semestrze
- Prezentacja i omówienie wybranych realizacji fotograficznych
- Praktyczne możliwości medium: fotografia w rozumieniu klasycznym, zapis wideo, obiekt fotograficzny, instalacja
- Znaczenie idei w pracy nad projektem
- Intencjonalność wypowiedzi oraz komunikatywność przekazu
- Kluczowe decyzje formalne
- Próba odpowiedzi na istotne pytanie: czy forma podąża za treścią?
- Uzasadnienie podejmowanych decyzji w kontekście założeń autorskich
- Analiza treści formalnych i znaczeniowych
- Technika i technologia fotografii (rozwinięcie poruszanych wcześniej tematów)
- Edycja obrazu cyfrowego (uzupełnienie poruszanych wcześniej zagadnień)
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada wiedzę na temat obsługi aparatu cyfrowego oraz akcesoriów fotograficznych. Rozumie zależność pomiędzy tematem a sposobem jego autorskiej interpretacji. Posiada wiedzę z zakresu kompozycji obrazu fotograficznego oraz zależności pomiędzy rzeczywistością fotograficzną, a jej realnym odniesieniem. Doskonale zna podstawy technik fotograficznych / filmowych i potrafi dokonywać właściwych wyborów determinujących ostateczny efekt.
Umiejętności:
Student potrafi świadomie wykorzystać technologiczne możliwości aparatu cyfrowego, a także potrafi świadomie wykorzystać fotografię, film i instalacje w różnych kontekstach znaczeniowych i formalnych. Potrafi autorsko odnieść się do poruszanych problemów i merytorycznie uzasadnić podejmowane decyzje, zarówno na poziomie ideowym, jak i formalnym. Potrafi bronić swoich racji i przekonań, będąc jednocześnie otwartym na inne punkty widzenia.
Kompetencje społeczne (postawy):
Wykazuje się refleksyjnością w odniesieniu do podejmowanego tematu. Pojmuje swoją misję w szerszym kontekście działań kulturowych i społecznych, ze świadomością różnych i często konfrontacyjnych perspektyw.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
wykład z prezentacją multimedialną
ćwiczenia w atelier fotograficznym
projekty indywidualne i grupowe
zajęcia plenerowe
konsultacje
Forma: zaliczenie z oceną
Podstawowe kryteria:
40% - intelektualne zaangażowanie w podjęty temat
60% - przegląd końcowy
Literatura
M. Freeman, Fotografia studyjna
J. Beardsworth, Czarno-biała fotografia cyfrowa
M. Freeman, Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej
A. Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną
A. Sobota, Konceptualność fotografii
S. Sikora, Fotografia. Między dokumentem a symbolem
F. Soulages, Estetyka fotografii. Strata i zysk
A. Mazur, Kocham fotografię
A. Mazur, Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po 2000 roku.
N. Rosenbaum, Historia Fotografii Światowej
V. Fluser, Ku filozofii fotografii
C. Cotton, Fotografia jako sztuka współczesna
Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone fotografii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: