Projektowanie graficzne 2 0202.8-KPRG2
Treści programowe:
- Omówienie tematu obowiązującego w semestrze
- Prezentacja i omówienie wybranych realizacji projektowych
- Cechy spójnej i konsekwentnej identyfikacji wizualnej
- Projektowanie materiałów promocyjnych
- Tworzenie systemu identyfikacji wizualnej
- Problem syntezy a czytelność przekazu
- Dobór środków formalnych adekwatnych do charakteru projektu
- Cechy dobrze zaprojektowanych publikacji wielostronicowych
- Przekaz zdominowany obrazem vs przekaz zdominowany tekstem
- Połączenie ilustracji z typografią (proporcje, relacje, powiązania, podstawowe błędy)
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu tworzenia identyfikacji wizualnej, ma świadomość związków między wyrażanymi treściami a użytymi środkami formalnymi. Rozumie znaczenie poszukiwań oryginalnych rozwiązań formalnych, wykraczających poza przyjęty kanon.
Umiejętności:
Student potrafi korzystać z przyswojonej wiedzy i doświadczenia. Potrafi w sposób autorski i przekonywujący stworzyć kompleksową identyfikację wizualną o klarownym przesłaniu. Umiejętnie posługuje się właściwą hierarchią informacji, doborem adekwatnego do projektu kroju pisma oraz potrafi umiejętnie wykorzystać łączenie różnych dyscyplin artystycznych (malarskich, rysunkowych, graficznych, fotograficznych) w formułowaniu treści. Kreatywnie i eksperymentalnie podchodzi do kwestii typografii w realizowanych projektach. Posiada umiejętność poprawnego przygotowania do druku, zarówno poszczególnych składowych publikacji, jak i całości.
Kompetencje społeczne (postawy):
Student rozumie potrzebę dostosowania formy i stylistyki projektu w zależności od jego przedmiotu i odbiorcy; jest wyczulony na społeczne aspekty projektowania graficznego. Student zdaje sobie sprawę ze specyfiki pracy i współpracy ze zleceniodawcą oraz uwzględnia w swoich projektach również perspektywę odbiorcy (w celu uzyskania poprawnej recepcji treści zawartych w realizowanym projekcie).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
– wykład z prezentacją multimedialną
– ćwiczenia w Pracowni projektowania graficznego
– projekty indywidualne i grupowe
– konsultacje
Podstawowe kryteria
25% - aktywność w trakcie zajęć
25% - dyskusje
50% - przegląd końcowy
Literatura
R. Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
R. Fawcett-Tang, New typographic design, Yale 2007
K. Elam, Typographic Systems, Princeton 2007
F. Friedl, When, who, how typo. Könemann, 1998 Köln
J. Hochuli, Detal w typografii, d2d, Kraków 2009
G. Ambrose, Twórcze projektowanie, PWN, Warszawa 2008
J. Mrowczyk, M.Warda, PGR (Projektowanie graficzne w Polsce), Karakter, Kraków 2010
Zdeno Kolesar, Jacek Mrowczyk. Historia projektowania graficznego. Karakter, Kraków 2018
Ambrose / Harris, Per-press. Poradnik dla grafików, Warszawa 2010
Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002
David Bann, Poligrafia. Praktyczny przewodnik, Warszawa 2007
Andrzej Gołąb, Praktyczny poradnik poligraficzny. Procesy. Helion, Gliwice, 2021
Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom projektowania graficznego
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
K. Dydo, Polski plakat teatralny i filmowy. DYDO 1996
Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: