Projektowanie graficzne 3 0202.8-KPRG3
Treści programowe
- Omówienie tematu obowiązującego w semestrze
- Prezentacja i omówienie wybranych realizacji projektowych
- Cechy wydawnictw autorskich
- Formalne i znaczeniowe powiązania dwóch obszarów: obrazu i tekstu
- Dobór środków formalnych adekwatnych do charakteru projektu
- Problem syntezy a czytelność przekazu
- Przekaz zdominowany obrazem vs przekaz zdominowany tekstem
- Połączenie ilustracji z typografią (proporcje, relacje, powiązania, unikanie błędów)
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada ugruntowaną wiedzę z zakresu tworzenia publikacji autorskiej, ma świadomość związków między wyrażanymi treściami, a użytymi środkami formalnymi. Rozumie znaczenie poszukiwań oryginalnych rozwiązań formalnych, wykraczających poza przyjęty kanon.
Umiejętności:
Student potrafi korzystać z przyswojonej wiedzy i doświadczenia. Potrafi w sposób refleksyjny skomentować wybrany problem społeczny, kulturalny, polityczny, socjologiczny itp. przekładając go na język syntetycznego komunikatu o poruszającej treści. Umiejętnie posługuje się właściwą hierarchią informacji, doborem adekwatnego do projektu kroju pisma oraz potrafi umiejętnie wykorzystać łączenie różnych dyscyplin artystycznych (malarskich, rysunkowych, graficznych, fotograficznych) w formułowaniu treści. Posiada umiejętność poprawnego przygotowania do druku, zarówno poszczególnych składowych publikacji, jak i całości.
Kompetencje społeczne (postawy):
Student rozumie potrzebę dostosowania formy i stylistyki projektu w zależności od jego przedmiotu i odbiorcy; jest wyczulony na społeczne aspekty projektowania graficznego
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
– wykład z prezentacją multimedialną
– ćwiczenia w pracowni projektowania graficznego
– projekty indywidualne i grupowe
– konsultacje
– otwarta krytyka
forma: egzamin
Podstawowe kryteria
25% - aktywność w trakcie zajęć
25% - dyskusje
50% - przegląd końcowy
Literatura
R. Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007
R. Fawcett-Tang, New typographic design, Yale 2007
K. Elam, Typographic Systems, Princeton 2007
F. Friedl, When, who, how typo. Könemann, 1998 Köln
J. Hochuli, Detal w typografii, d2d, Kraków 2009
Andrzej Gołąb, Praktyczny poradnik poligraficzny. Procesy. Helion, Gliwice, 2021
Zdeno Kolesar, Jacek Mrowczyk. Historia projektowania graficznego. Karakter, Kraków 2018
G. Ambrose, Twórcze projektowanie, PWN, Warszawa 2008
J. Mrowczyk, M.Warda, PGR (Projektowanie graficzne w Polsce), Karakter, Kraków 2010
Ambrose / Harris, Per-press. Poradnik dla grafików, Warszawa 2010
Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002
David Bann, Poligrafia. Praktyczny przewodnik, Warszawa 2007
Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom projektowania graficznego
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
K. Dydo, Polski plakat teatralny i filmowy. DYDO 1996
Felici J., Kompletny przewodnik po typografii, Gdańsk, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: