Rysunek 1 0202.8-KRY1
Wykonywanie prac w oparciu o obserwację: studium martwej natury, studium postaci, studium portretu, studium pejzażu.
Zagadnienia dotyczące kompozycji, konstruowania bryły, proporcji, perspektywy, światłocienia. Studium postaci: anatomia, proporcje, ruch. Szkicownik jako element ćwiczenia i doskonalenia warsztatowego i rozwijania wyobraźni.
Klasyczne techniki rysunkowe i strategie realizacji zadań. Realizacja prac wykorzystujących różnorodne możliwości narzędzi rysunkowych.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: K. Teissing „Techniki rysunku”.
Ponadto literatura przedmiotu jest sprawą otwartą i zostanie dostosowana do osobistych potrzeb i zainteresowań studentów po zapoznaniu się z ich zapotrzebowaniem w trakcie indywidualnych korekt i
konsultacji | W cyklu 2022/23-Z: 1. Terisio Pignatti „Historia rysunku”, Arkady, 2006
2. G. Bammes „Przewodnik dla artystów - Ilustrowane wprowadzenie do rysunku człowieka”,
Warszawa: Wydaw. Lekarskie pzwl, cop. 1995.
3. K. Teissing „Techniki rysunku”.
4. Źródła elektroniczne (Internet, Wikipedia itd)
Ponadto literatura przedmiotu jest sprawą otwartą i zostanie dostosowana do osobistych potrzeb i zainteresowań studentów po zapoznaniu się z ich zapotrzebowaniem w trakcie indywidualnych korekt i
konsultacji |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe obowiązkowe | W cyklu 2022/23-Z: obowiązkowe |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Ogólnie: Celem kształcenia studenta jest zdobycie warsztatu i umiejętności rysowniczych oraz wykształcenie własnego języka plastycznego w zakresie rysunku. Zajęcia w pracowni rysunku prowadzone są w sposób indywidualny. Na pierwszym roku studiów licencjackich szczególny nacisk położony jest na studium szeroko rozumianej natury. | W cyklu 2022/23-Z: Rysunek jest nadrzędną częścią nauczania zintegrowaną z innymi dyscyplinami – malarstwem, rzeźbą, grafiką, wprowadza studentów pierwszego roku w problematykę rysunku, która powinna znaleźć kontynuację i rozwinięcie w trakcie pracy studyjnej w następnych latach studiów. Proponowany program jest być może zbyt szeroki by mógł zmieścić się do realizacji w przewidywanych 3 godzinach tygodniowo dla tego należy traktować go wybiórczo, stosownie do aktualnych potrzeb , wymagań. Możliwe są przeniesienia poszczególnych tematów w odniesieniu do indywidualnych potrzeb i poziomu studentów.
|
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma podstawową wiedzę z zakresu rysunku, zna zasady perspektywy, światłocienia. kompozycji. Rozumie język rysunku: linia, kreska, plama, walor.
UMIEJĘTNOŚCI
Student posługuje się klasycznym warsztatem rysunkowym w sposób podstawowy. Poprawnie dokonuje notacji przedmiotów i postaci na podstawie obserwacji z natury(szkicownik). Potrafi przeanalizować i zbudować studium dowolnego przedmiotu i postaci. Zna zasady kompozycji i zaczyna poszukiwać i eksperymentować.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student jest uwrażliwiony na estetyczne aspekty otoczenia. Podejmuje wysiłki na rzecz rozwoju twórczej osobowości. Wykazuje zainteresowanie sztuką, dąży do pogłębiania wiedzy na jej temat, uzupełniania informacji. Student nabywa umiejętność krytycznej postawy do prac własnych oraz kompetencje w dyskusji w grupie zajęciowej. Próbuje analizować własną pracę pod kątem formalnym i nieformalnym, posługując się zawodowym słownictwem.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia - zaliczenie z oceną.
Formy zaliczenia - końcowy przegląd prac zrealizowanych w semestrze
Podstawowe kryteria oceny
Procentowy udział każdego warunku zaliczenia w końcowej ocenie:
70% - aktywność w trakcie zajęć i realizacja prac
30% - realizacja zadań domowych
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Terisio Pignatti „Historia rysunku”, Arkady, 2006
2. G. Bammes „Przewodnik dla artystów - Ilustrowane wprowadzenie do rysunku człowieka”,
Warszawa: Wydaw. Lekarskie pzwl, cop. 1995.
3. K. Teissing „Techniki rysunku”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: