Rzeźba 1 0202.8-KRZ1
Treści programowe
- Wprowadzenie w problematykę rzeźbiarską na podstawie przykładów z dziedziny rzeźby
- podstawowe metody projektowania obiektów przestrzennych (płaskorzeźba,
rzeźba pełna)
- Studium z natury (dłoń i przedmiot) - problem kompozycji, zestawienie dwóch brył,
- problem proporcji, budowanie napięć, znaczenie faktur w rzeźbie na podstawie realizowanego ćwiczenia.
Prezentacja przykładów najciekawszych medali na przestrzeni wieków
- Projekt oraz realizacja małej formy rzeźbiarskiej w postaci medalu w glinie, gipsie.(relief )
- problem kompozycji płaskiej, gradacja planów,(iluzja trójwymiaru),
- symbolika treści zawartych w reliefie i jej znaczenie ,
- Prezentacja małej formy rzeźbiarskiej trójwymiarowej ( przykłady) na przestrzeni wieków ( od prehistorii do czasów współczesnych)
- Projekt oraz realizacja małej formy rzeźbiarskiej trójwymiarowej wys. do 40 cm. ( glina, gips, drewno, tworzywa sztuczne, papier itp. (rzeźba pełna)
- prezentacja przykładów małej formy rzeźbiarskiej we współczesnej rzeźbie,
- znaczenie kompozycji w rzeźbie na podstawie wybranych przykładów małej
formy rzeźbiarskiej,( kompozycja zwarta )
- znaczenie symboliki ( zawartych treści) w rzeźbie
- minimalizm idei i formy na podstawie przykładów w rzeźbie współczesnej ,
- tworzenie prostych konstrukcji na potrzeby realizacji rzeźbiarskich
- podstawowe narzędzia rzeźbiarskie
- podstawy modelowania w glinie, kształtowanie bryły i stosowanie faktur prostych
- studium z natury
- podstawowe techniki odlewnicze w gipsie (forma jednoczęściowa)
- zasady bezpiecznej pracy w pracowni rzeźby
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Wie jak przeprowadzić podstawowy proces projektowy form przestrzennych.
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu kompozycji przestrzennej, modelowania w glinie i kształtowania bryły.
- Posiada podstawową wiedzę na temat stosowania faktur prostych.
- Wie jak wykonać płaskorzeźbę, umiejętnie budować plany, uzyskać głębię przedstawienia oraz iluzję przestrzeni.
Umiejętności:
- Potrafi przedstawić pomysły plastyczne w formie szkiców i przetworzyć je w funkcjonalny projekt wykonawczy.
- Umie stosować podstawowe techniki rzeźbiarskie.
- Potrafi na podstawowym poziomie stosować różnorodne faktury.
- Potrafi wykonać proste rusztowanie i stelaż rzeźbiarski.
- Umie bezpiecznie zorganizować stanowisko pracy, przygotować narzędzia rzeźbiarskie i wybrać odpowiednie materiały.
Kompetencje społeczne (postawy):
- Umie oceniać z dystansem swoja pracę na tle dokonań grupy.
- Wykazuje się świadomością i kreatywnością w rozwiązywaniu problemów przestrzennych
- Wykazuje krytyczne i analityczne podejście do efektów swojej pracy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną
- Realizacja zadań semestralnych (65 %)
- Ocena zadań cząstkowych (35 %)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
- Heusinger Lutz, Michel Angelo - alle werke, Scalla, Florenz 1996.
- Laureat Monique, Rodin, Warszawa 1991.
- Mikocka-Rachubowa Katarzyna, Rzeźba polska XIX wieku Od klasycyzmu do symbolizmu, Muzeum Nawodowe w Warszawie, Warszawa 1993
- Melbechowska-Luty Aleksandra i Szubert Piotr, Posągi i ludzie, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1993.
- Wieczorek Stanisław, Majewski Lech, Mistrzowie rzeźby, Muzeum narodowe w Warszawie, Warszawa 2004.
- Katalogi z aktualnych wydarzeń artystycznych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: