Dokumentacja dzieł sztuki 0202.8-KSDO
Omówienie tematów obowiązujących w semestrze:
Prezentacja i omówienie wybranych dokumentacyjnych realizacji fotograficznych
Problematyka pracy w atelier
Budowa i zasada działania profesjonalnego oświetlenia studyjnego
Oświetlenie planu zdjęciowego
Kreacja przestrzeni za pomocą oświetlenia studyjnego (projektowanie oświetlenia)
Dobór charakteru oświetlenia w kontekście dokumentowanego przedmiotu
Wprowadzenie do kompozycji przestrzennej i płaskiej
Zapis obrazu fotograficznego (cyfrowy format RAW)
Podstawowe środki ekspresji w fotografii (świadomość kadru, głębia ostrości, czasy ekspozycji, obiektywność – subiektywność zapisu
fotograficznego)
Tonalność obrazu fotograficznego
Fakturalność obrazu fotograficznego
Selektywność kompozycji w fotografii dokumentacyjnej (punkt widzenia, perspektywa, kadrowanie obrazu)
Adiustacja obrazu fotograficznego (techniki zaawansowane)
Problematyka kalibracji oraz wierności reprodukcji
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student posiada poszerzoną wiedzę na temat obsługi aparatu cyfrowego. Zna system pracy w atelier fotograficznym ze szczególnym uwzględnieniem obsługi profesjonalnego sprzętu studyjnego (lampy światła błyskowego, niezbędne akcesoria). Rozumie zasady poprawnej dokumentacji dzieł sztuki (zarówno płaskich jak i przestrzennych). Zna właściwe relacje pomiędzy reprodukowanym oryginałem a jego fizyczną reprezentacją.
Umiejętności:
Student świadomie wykorzystuje technologiczne możliwości aparatu cyfrowego w kontekście dokumentacji dzieł w środowisku pełnej kontroli oświetlenia. Potrafi dobrać właściwe parametry ekspozycji, kierunki i natężenie światła, świadomie stosuje akcesoria modelujące światło. Posługuje się technologią dostępną w atelier dla osiągnięcia optymalnych rezultatów. Zna charakterystykę cyfrowego zapisu oraz sposoby jego adiustacji. Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu korekty obrazu fotograficznego, pozwalającą na unikanie błędów o charakterze destrukcyjnym. Potrafi poprawnie posługiwać się możliwościami ciemni cyfrowej (wywoływanie plików RAW).
Kompetencje społeczne:
Student rozumie zasady pracy zespołowej, zna podział kompetencji wynikający z charakteru zadań, potrafi wyjść z propozycją rozwiązania danego problemu.
Kryteria oceniania
forma: egzamin
realizacja zadań semestralnych
Podstawowe kryteria
50% - aktywność w trakcie zajęć
50% - przegląd końcowy
Literatura
W. Dederko, Światło i cień w fotografii, PWF 2008
M. Freeman, Fotografia studyjna, WNT, 1993
M. Freeman, Światło i oświetlenie w fotografii cyfrowej, National Geografic, 2006
Long, Fotografia cyfrowa, Helion, 2006
E. Schuy, Fotografia produktowa
Czasopisma specjalistyczne i branżowe, strony internetowe poświęcone zagadnieniom dokumentacji dzieł sztuki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: