Nowe media w upowszechnianiu kultury 0202.8-KSNO
Problematyka ćwiczeń
Teorie nowych mediów.
Masowa osobista komunikacja. Czy tylko odbiór w nowych mediach?
Cyfrowa codzienność. Narzędzia, styl życia.
Hackowanie kuracji i pracy w zespole. Narzędzia do kolaboracji, prezentacji treści, organizacji danych.
Uczestnictwo w kulturze i media elektroniczne i cyfrowe.
Kultura remiksu.
Rozprzestrzenialne media, wirale i memy. Mądrość zbiorowa vs. systemy eksperckie.
Społeczności fanowskie. Zaangażowanie publiczności, zaangażowanie twórców.
Artysta w nowych mediach. Nowe struktury informacji, przez długi ogon i folksonomie do Wikipedii.
Dygitalizacja dziedzictwa. Własność intelektualna. Piractwo. Kreatywne dobro wspólne.
Oprogramowanie, kod, biznes i walka o uwagę w polu kultury
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna charakterystykę funkcjonowania nowych mediów, rozumie również problematykę i mechanizmy związane z komunikacją i odbiorem mediów.
Umiejętności
Student umie korzystać z mediów jako narzędzia i metody służącej do upowszechniania kultury.
Kompetencje społeczne
Student jest przygotowany do komunikowania się za pomocą mediów oraz do interakcji z środowiskiem medialnym.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną na podstawie pracy zaliczeniowej.
Praca projektowa – analiza polityki promocyjno-informacyjnej wybranej instytucji kultury w Opolu oraz propozycje jej modyfikacji na podstawie wiedzy i dyskusji z kursu.
Podstawowe Kryteria: Aktywność na zajęciach (30%) przygotowanie i przedstawienie projektu zaliczeniowego (70%).
Literatura
(wybrane fragmenty)
Marianne van den Boomen (et al.), Digital Material Tracing New Media in Everyday Life and Technology, Amsterdam 2009
Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek (red.), Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych, Warszawa, 2009
Mirosław Filiciak, Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Warszawa 2010
Lawrence Lessig, Wolna kultura. W jaki sposób wielkie media wykorzystują technologię i prawo, aby blokować kulturę i kontrolować kreatywność, Warszawa 2005
Nicola Mullenger, Anette Wolfsberger (red.), Cultural Bloggers Interviewed, Amsterdam 2010
Mirko Tobias Schäfer, Bastard Culture! How User Participation Transforms Cultural Production, Amsterdam 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: