Struktury wizualne i mechanizmy percepcji wzrokowej 2 0202.8-SMP2
Problematyka
- Kod wizualny - mechanizmy i właściwości
- Właściwości obiektów wizualnych
- morfologia
- struktura
- kontekst
- Zasady organizacji obiektu wizualnego
- Forma obiektu wizualnego, a treść komunikatu wizualnego
- Wartości semantyczne i pozasemantyczne komunikatów wizualnych
- Relacje między językiem, a recepcją i mentalnym obrazem obiektów postrzeżeniowych
- Rola kompozycji i hierarchii w postrzeganiu układów przestrzennych
- Graficzne metody tworzenia wrażeń przestrzennych (transpozycja, interpozycja)
- Identyfikacja właściwości obiektów wizualnych - ćwiczenia praktyczne
- Omówienie zadań i przykładowych rozwiązań
- Wizualizacja graficzna właściwości cech morfologicznych, strukturalnych i kontekstualnych obiektów
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Posiada podstawową wiedzę o mechanizmach funkcjonowania kodów wizualnych.
- Rozumie różnice między morfologią, strukturą i kontekstem obiektu wizualnego oraz rozumie związki między tymi wartościami.
- Posiada usystematyzowaną wiedzę z zakresu formalnych właściwości obrazu i semiotyki.
- Zna podstawowe zasady gramatyki wizualnej.
UMIEJĘTNOŚCI
- Potrafi analizować elementarne właściwości komunikatów wizualnych.
- Potrafi na drodze redukcji graficznej wyodrębnić strukturę i morfologię z obiektu wizualnego.
- Potrafi na drodze redukcji uzyskiwać optymalne formy obiektów wizualnych zachowując równocześnie idee w nich zawarte.
- Potrafi na drodze ewolucji rozwijać strukturę komunikatów wizualnych.
- Potrafi analizować strukturę, morfologię i kontekst obiektów wizualnych oraz werbalizować wyciągnięte wnioski.
- Potrafi krytycznie interpretować semantyczne i pozasemantyczne elementarne właściwości obiektów i komunikatów wizualnych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Wykazuje się kreatywnością i świadomością we własnych działaniach twórczych, oraz otwartą i twórczą postawą w sytuacjach wymagających poszukiwania rozwiązań nowych i niekonwencjonalnych.
- obiekty i zjawiska wizualne w przestrzeni społecznej jest w stanie poddać analitycznej krytyce.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną
- Oceny cząstkowe za realizacje zadań realizowanych w trakcie trwania semestru (100%)
Podstawowym kryterium oceny jest oryginalność koncepcji i jakość jej realizacji oraz aktywny udział w zajęciach. Zaliczenie ma formę otwartego przeglądu prac.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Frutiger A., Człowiek i jego znaki, Warszawa, 2010.
- Bergstrom B., Komunikacja Wizualna, Warszawa 2009.
- Gregory R. L., Oko i mózg. Psychologia widzenia, Warszawa, 1971.
- Bagiński D., Francuz P., W poszukiwaniu podstaw kodów wizualnych, Obrazy w umyśle, Warszawa, 2007
- Francuz P., Bagiński D., Własności kształtów jako podstawa kodów wizualnych, Obrazy w umyśle, Warszawa, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: