Metodyka edukacji plastycznej 1 0202.8-SPM1
Treści programowe
B. Problematyka ćwiczeń
1. Podstawy dydaktyki szczegółowej w kontekście edukacji plastycznej.
2. Systemy oświatowe w zarysie historycznym.
3. Zasady i reguły dydaktyczne.
4. Metody nauczania, ich praktyczne wykorzystywanie w edukacji plastycznej.
5. Warsztat pracy nauczyciela/instruktora i ucznia w edukacji plastycznej.
6. Programy nauczania i ich powiązanie z aktami nadrzędnymi oraz dokumentacją podrzędną.
7. Udział w hospitacjach zajęć w szkołach i instytucjach upowszechniających kulturę plastyczną w zakresie możliwości organizacyjnych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna w podstawowym zakresie najważniejsze koncepcje pedagogiki; zna podstawowe metody pracy dydaktycznej w zakresie dydaktyki sztuki.
Wykazuje znajomość, w zarysie, głównych, przeszłych i współczesnych koncepcji edukacji artystycznej; badań nad twórczością plastyczną dziecka i uwarunkowaniami rozwoju ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży.
Wykazuje znajomość procesów i mechanizmów percepcji rozwoju dzieci i młodzieży, odbioru dzieła sztuki plastycznej, możliwości kształtowania u nich czynnej postawy artystycznej.
Umiejętności
Student umie zbierać, analizować i interpretować informacje w zakresie dydaktyki sztuki, przedstawiać je w sposób przystępny; organizować tok zajęć dydaktycznych.Uczestnik zajęć potrafi sklasyfikować metody nauczania i przełożyć je na metody upowszechniania kultury plastycznej. Posługiwać się specjalistycznym nazewnictwem związanym z literaturą przedmiotu i treścią poruszanych zagadnień. Umie podejmować dyskusję nt. mechanizmów percepcji, odbioru dzieła sztuki plastycznej, możliwości kształtowania czynnej postawy artystycznej w odniesieniu do grupy wiekowej poddanej zabiegom dydaktycznym. Potrafi wyszczególnić podstawowe systemy dydaktyczne i zdefiniować stan aktualnych badań dotyczących edukacji plastycznej.
Kompetencje społeczne (postawy)
Student potrafi: współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; prowadzić zajęcia dydaktyczne w instytucjach pozaszkolnych.
Potrafi krytycznie interpretować zjawiska w zakresie systemowego oddziaływania mechanizmów współczesnej dydaktyki sztuki. Uczestnik formułuje opinie i sądy dotyczące problematyki współczesnych instytucji upowszechniających kulturę plastyczną. Aktywnie wypowiada się nt. roli edukacji plastycznej we współczesnym świecie. Angażuje się w prace zespołową w instytucjach kształtujących kulturę plastyczną. Inicjuje i organizuje działania na płaszczyźnie instytucji związanych z upowszechnianiem sztuk plastycznych.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
• mini wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną
• ćwiczenia audytoryjne, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach,
Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną
Formy zaliczenia
• Zaliczenie ustne lub kolokwium
• Przy ustaleniu oceny zaliczeniowej bierze się pod uwagę oceny cząstkowe otrzymywane w trakcie trwania semestru, aktywność przedmiotową.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wykaz literatury.
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Popek St. (pod red.), 1984, Metodyka zajęć plastycznych, WSiP, Warszawa; Tom 1
Kujawiński J. (pod red.), 1990, Rozwijanie aktywności twórczej uczniów. Zarys metodyki, WSiP, Warszawa;
Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN 2007, Warszawa.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
B. Literatura uzupełniająca
Mączyńska-Prydaszek A., Jaskólska-Klaus M., 1979, Psychofizjologia widzenia. Barwa, Zeszyty Naukowe nr 4, s.5;
Oramus R., 2003, Oko i mózg, w: Konspekt, AP, Kraków, nr 16/17, s. 144-147;
Kościelecki St., Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, PWN 1975, Warszawa, część 1sza
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: