Metodyka edukacji plastycznej 2 0202.8-SPM2
Treści programowe
B. Problematyka ćwiczeń
1. Budowa jednostki lekcyjnej. Narzędzia pracy organizujące proces dydaktyczny.
2. Twórczość plastyczna dzieci i młodzieży a uwarunkowaniami rozwojowe.
3. Kształtowanie umiejętności planowania i organizacji procesu dydaktycznego.
4. Kryzys twórczy w okresie adolescencji.
5. Zarys współczesnych koncepcji systemowych edukacji artystycznej.
6. Pozaszkolne formy oddziaływań dydaktycznych, w edukacji plastycznej.
7. Praca metodą projektów i metody aktywizujące.
8. Analiza hospitowanych (w miarę możliwości organizacyjnych) zajęć w instytucjach związanych z edukacja plastyczną.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna w podstawowym zakresie najważniejsze koncepcje pedagogiki; zna podstawowe metody pracy dydaktycznej w zakresie dydaktyki sztuki.
Wykazuje znajomość, w zarysie, głównych, przeszłych i współczesnych koncepcji edukacji artystycznej; badań nad twórczością plastyczną dziecka i uwarunkowaniami rozwoju ekspresji plastycznej dzieci i młodzieży.
Wykazuje znajomość procesów i mechanizmów percepcji rozwoju dzieci i młodzieży, odbioru dzieła sztuki plastycznej, możliwości kształtowania u nich czynnej postawy artystycznej.
Umiejętności
Student umie: zbierać, analizować i interpretować informacje w zakresie dydaktyki sztuki, przedstawiać je w sposób przystępny; organizować tok zajęć dydaktycznych.
Uczestnik zajęć potrafi sklasyfikować metody nauczania i przełożyć je na metody upowszechniania kultury plastycznej. Posługiwać się specjalistycznym nazewnictwem związanym z literaturą przedmiotu i treścią poruszanych zagadnień. Umie podejmować dyskusję nt. mechanizmów percepcji, odbioru dzieła sztuki plastycznej, możliwości kształtowania czynnej postawy artystycznej w odniesieniu do grupy wiekowej poddanej zabiegom dydaktycznym. Potrafi wyszczególnić podstawowe systemy dydaktyczne i zdefiniować stan aktualnych badań dotyczących edukacji plastycznej.
Kompetencje społeczne (postawy),
student potrafi: współdziałać i współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych; prowadzić zajęcia dydaktyczne w instytucjach pozaszkolnych.
Potrafi krytycznie interpretować zjawiska w zakresie systemowego oddziaływania mechanizmów współczesnej dydaktyki sztuki. Uczestnik formułuje opinie i sądy dotyczące problematyki współczesnych instytucji upowszechniających kulturę plastyczną. Aktywnie wypowiada się nt. roli edukacji plastycznej we współczesnym świecie. Angażuje się w prace zespołową w instytucjach kształtujących kulturę plastyczną. Inicjuje i organizuje działania na płaszczyźnie instytucji związanych z upowszechnianiem sztuk plastycznych.
Kryteria oceniania
Metody (m. innymi)
• mini wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną
• ćwiczenia audytoryjne, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach,
Sposób zaliczenia
• zaliczenie z oceną
Formy zaliczenia:
• Zaliczenie ustne lub kolokwium
• Przy ustaleniu oceny zaliczeniowej bierze się pod uwagę oceny cząstkowe otrzymywane w trakcie trwania semestru
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Popek St., 2010, Psychologia twórczości plastycznej, wyd. Impuls, Kraków
Popek St. (pod red.), 1989, Metodyka zajęć plastycznych, WSiP, Warszawa; Tom 2
V Lovenfeld, W. L. Brittain, Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN 1977 Warszawa;
Kruszewski K., Sztuka nauczania – czynności nauczyciela, PWN 2007, Warszawa;
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
B. Literatura uzupełniająca
Popek St., 1978, Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa;
Kościelecki St., Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, PWN 1975, Warszawa, część 2ga
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: