Introduction to literary studies 1.2.5-D1-WL
Moduł 3
Literaturoznawstwo 1
Kod ECTS
1.2.5-D1-M3
Liczba godzin
60 Liczba ECTS
6 Forma zaliczenia
zaliczenie z oceną Rok
pierwszy Semestr
zimowy Typ zajęć
obowiązkowe Język
angielski Wymagania wstępne
brak
Nazwa jednostki prowadzącej przedmiot
Uniwersytet Opolski / Wydział Filologiczny / Instytut Filologii Angielskiej
Studia
kierunek* poziom kształcenia forma studiów profil kształcenia specjalność*
Filologia Angielska pierwszy stacjonarne ogólno-akademicki 1. Język angielski z wiedzą kulturze
2. Język angielski z językiem hiszpańskim
3. Translatoryka
*nazwa zgodna z zatwierdzonym katalogiem kierunków i specjalności
Przedmioty wchodzące w skład modułu
Nazwa przedmiotu Kod ECTS Forma zajęć Liczba godzin Liczba ECTS Prowadzący
Historia literatury brytyjskiej i irlandzkiej 1 1.2.5-D1-HL1 ćw. 30 3 mgr S. Kuźnicki
Wstęp do literaturoznawstwa 1.2.5-D1-WL ćw. 30 3 dr S. Nicieja
Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zamierzonych
pisemny test sprawdzający (1, 2, 3, 4, 5)
przygotowanie referatu na temat wybranej kategorii/strategii literaturoznawczej (1, 4, 6, 7, 8, 10)
przygotowanie grupowej dyskusji na wybrany temat związany z kursem (8, 11)
przygotowanie indywidualnej wypowiedzi na temat aktualności wybranego tematu i jego związków ze współczesną kulturą (9, 12)
Sposób realizacji zajęć i metody dydaktyczne
zajęcia w sali dydaktycznej
ćwiczenia, praca w grupach, dyskusja Liczba punktów ECTS – nakład pracy studenta
Historia literatury brytyjskiej i irlandzkiej 1:
1 pkt ECTS 30 godzin kontaktowych
1 pkt ECTS 10 godzin przygotowania do zajęć, 15 godz. konsultacji
1 pkt ECTS 25 godzin przygotowania do testu i wypowiedzi
Wstęp do literaturoznawstwa:
1 pkt ECTS 30 godzin kontaktowych
1 pkt ECTS 10 godzin przygotowania do zajęć, 15 godz. konsultacji
1 pkt ECTS 25 godzin przygotowania do testu i wypowiedzi
Ogólny opis modułu
Moduł zawiera podstawowe informacje dotyczące literaturoznawstwa, jego najistotniejszych kategorii i strategii oraz informacje dotyczące historii literatury angielskiej od jej początków do końca XVIII wieku.
Cele przedmiotu
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z najważniejszymi kategoriami i pojęciami literaturoznawczymi. Podczas zajęć student nauczy się opisywać podstawowe kategorie i stosować najważniejsze strategie związane z interpretacją tekstu literackiego. Celem kursu jest wprowadzenie tematyki związanej z historią literatury angielskiej od jej początków do końca XVIII wieku.
Treści programowe
Historia literatury brytyjskiej i irlandzkiej 1:
1. Poezja staroangielska i średniowieczna (The Wanderer, The Dream of the Rood, Caedmon’s Hymn, Geoffrey Chaucer’s The Canterbury Tales)
2. Renesans (sonet od Thomasa Wyatta do Williama Shakespeare, Christopher Marlowe – Dr. Faustus, William Shakespeare – The Tempest)
3. John Milton i poezja metafizyczna (John Donne, George Herbert)
4. Neoklasycyzm (John Wilmot, Aphra Behn, Jonathan Swift, Daniel Defoe)
5. Preromantyzm (Graveyard School of Poetry, William Blake)
Wstęp do literaturoznawstwa:
1. Grecki triada “dramat – epika – liryka”
2. Rozwój i gatunki liryki
3. Strofa, wers, rytm, rym
4. Rozwój i gatunki epiki/powieści
5. Rozwój i gatunki dramatu
6. Środki stylistyczne
Wykaz literatury
A1. Literatura wykorzystywana podczas zajęć:
The Norton Anthology of English Literature.
The Oxford Anthology of English Literature.
Baldick, Ch., Literary Terms.
Cuddon, J.A., Dictionary of Literary Terms.
A2Literatura wykorzystywana przez studentów w ramach pracy własnej:
Culler, J., Literary Theory: A Very Short Introduction.
Daiches, D., A Critical History of English Literature.
Głowiński, M., Słownik terminów literackich.
Montgomery, M., The Ways of Reading.
Sanders, A., The Short Oxford History of English Literature.
Zbierski, H., Historia literatury angielskiej.
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
1. opanował podstawową terminologię literaturoznawczą i ma wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa wśród innych nauk akademickich (K_W05, K_ W08, K_W11)
2. rozumie genealogię i historyczny rozwoju poszczególnych kategorii literaturoznawczych (K_W13, K_W16)
3. posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii literatury anglosaskiej i angielskiej do końca XVIII wieku (K_W09)
4. posiada wiedzę o podstawowych metodach interpretacji zjawisk literackich właściwych dla omawianych epok literackich (K_W14)
Umiejętności
Student posiada:
5. umiejętność rozpoznania i opisania konkretnych konwencji i kodów literaturoznawczych (K_U06)
6. umiejętność posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami charakterystycznymi dla literaturoznawstwa (K_U04)
7. umiejętność samodzielnego wyszukiwania, analizowania, selekcjonowania i użytkowania informacji z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)
8. umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków (K_U07)
Kompetencje społeczne
Student:
9. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
10. potrafi określić priorytety związane z pracą badawczą literaturoznawcy (K_K08)
11. potrafi współdziałać i pracować w grupie (K_K04)
12. uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (K_K14)
Kontakt
mgr S. Kuźnicki: slavekkk@wp.pl
dr S. Nicieja: stann@uni.opole.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: