Język nowych mediów 1.S2.DC.14
Treści przedmiotu mają na celu pogłębioną analizę i zrozumienie funkcjonowania nowych mediów, a w szczególności języka, który jest dla nich charakterystyczny. Studenci poznają na nim także wybrane strategie komunikacyjne stosowane w tekstach medialnych oraz zgłębią temat relacji: nowe media-kultura.
Zakres tematów:
1. Nowe media – definicja, charakterystyka.
2. Język czy języki mediów? Wprowadzenie do zagadnienia.
3. Współczesne trendy językowe – slang, język sieci i ich wpływ na język pisany.
4. Język środowisk growych.
5. Język obrazów (memy).
6. Netykieta językowa w internecie (trolle, plonki)
7. Język perswazji (reklama).
8. Język nowych mediów a kultura.
W cyklu 2023/24-Z:
Treści przedmiotu mają na celu pogłębioną analizę i zrozumienie funkcjonowania nowych mediów, a w szczególności języka, który jest dla nich charakterystyczny. Studenci poznają na nim także wybrane strategie komunikacyjne stosowane w tekstach medialnych oraz analizują funkcjonowanie i sposób przekazu treści przez konkretne teksty medialne. Pogłębiają także badanie relacji: nowe media-kultura, nowe media-człowiek. Zakres tematów: 1. Zajęcia wprowadzające. Zajęcia 9-15: prezentacje zaliczeniowe. |
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2023/24-Z: Skowronek, Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, Kraków 2020.
Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf)
Skowronek, Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, Kraków 2020.
Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf)
Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf) | Ogólnie: C. Skowronek B., Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne, Kraków 2020 |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. teorie oraz zaawansowaną metodologię i terminologię z zakresu nauki o języku oraz języku w mediach (k_W02)
Umiejętności: student potrafi
2. w sposób spójny i precyzyjny wypowiadać się na różne zagadnienia dotyczące problematyki przedmiotu (k_U04)
3. samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych oraz wykorzystywać te informacje w życiu zawodowym, kulturalnym oraz społecznym (k_U02)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. krytycznej oceny i rozwiązywania problemów wynikających z realizacji zadań zawodowych takich jak tworzenie tekstów, tworzenie tekstów do/w mediach czy wspomaganie językowe w przestrzeni cyfrowej (k_K02)
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2); Zadania cząstkowe (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Literatura
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Manovivh L. Język nowych mediów, przeł. P. Cypryjański, Warszawa 2006.
Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf)
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Manovivh L. Język nowych mediów, przeł. P. Cypryjański, Warszawa 2006.
Współczesne media. Język mediów, red. I. Hoffman, D. Kępa-Figura, Lublin 2013. (dostęp online: https://phavi.umcs.pl/at/attachments/2021/0217/140328-wm-jezyk-mediow.pdf)
W cyklu 2023/24-Z:
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: