Język i społeczeństwo 1.S2.FP.2
1. Socjolingwistyka jako dyscyplina naukowa, jej przedmiot i metody badań. Historia socjolingwistyki.
2. Kategorie socjologiczne a język. Społeczne determinanty języka, wariantywność języka. Pod-stawowe pojęcia socjolingwistyki: sytuacja językowa, społeczność komunikacyjna, repertuar językowy, kompetencja komunikacyjna i socjolingwistyczna, dwu- i wielojęzyczność, diglosja itd.
3. Społeczne determinanty komunikacji językowej.
4. Język a tożsamość etniczna, narodowa, europejska. Języki, narody, państwa. Język a kultura
5. Klasyfikacja języków – podstawy teoretyczne. Klasyfikacja historyczna, geograficzna, typologiczna. Klasyfikacja socjolingwistyczna, status języków (języki państwowe, urzędowe, literackie, regionalne, mniejszościowe, mikrojęzyki). Status społeczny języka i ograniczenia klasyfikacji lingwistycznej, problem rozgraniczenia języków i dialektów.
6. Systemowe, funkcjonalne i społeczne zróżnicowanie polskiego języka etnicznego.
7. Geograficzne zróżnicowanie języka polskiego. Ogólna charakterystyka dialektów języka polskiego. Gwary miejskie.
8. Klasyfikacja socjolektów.
9. Pojęcie polityki językowej.
10. Podstawowe akty prawne i dokumenty dotyczące funkcjonowania języków w Europie. Polskie ustawy językowe.
11. Polska polityka językowa po odzyskaniu niepodległości w 1918 r.
12. Ogólna charakterystyka socjolingwistyczna UE. Problem wielojęzyczności Unii Europejskiej. Zasady używania języków w instytucjach unijnych. Znajomość języków w UE. Badania lingwistyczne i raporty dot. wielojęzyczności.
13. Języki mniejszościowe i regionalne w Polsce. Dwujęzyczność w Polsce.
14. Miejsce języka polskiego wśród języków europejskich.
15. Konflikty językowe w Europie w w Polsce.
16. Miejsce języka polskiego w Europie.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: 1. Dołowy-Rybińska Nicole: Języki i kultury mniejszościowe w Europie: Bretończycy, Łużyczanie, Kaszubi, Warszawa 2011.
2. Język i społeczeństwo. Wybrał i wstępem opatrzył M. Głowiński, Warszawa 1980.
3. Język polski w europejskiej przestrzeni kulturowo-językowej, red. S. Gajda, Opole 2008.
4. Kurek H. (red.), Języki słowiańskie w ujęciu socjolingwistycznym, Kraków 2012.
5. Lubaś W., Społeczne uwarunkowania współczesnej polszczyzny, Katowice 1979.
6. Majewicz Alfred F., Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989.
7. Masenko Ł., Język i społeczeństwo. Wymiar postkolonialny, Gdańsk 2008.
8. Obyczaje, języki, ludy świata. Encyklopedia PWN, Warszawa 2007.
9. Shumarowa N., Podstawy socjolingwistyki, Tyczyn 2004.
10. Tortosa Juan M., Polityka językowa a języki mniejszości. Od Wieży Babel do Daru Języków, Warszawa 1986.
11. Tożsamość i język w perspektywie slawistycznej, red. S. Gajda, Opole 2008.
| W cyklu 2022/23-Z: 1. Dołowy-Rybińska Nicole: Języki i kultury mniejszościowe w Europie: Bretończycy, Łużyczanie, Kaszubi, Warszawa 2011.
2. Język i społeczeństwo. Wybrał i wstępem opatrzył M. Głowiński, Warszawa 1980.
3. Język polski w europejskiej przestrzeni kulturowo-językowej, red. S. Gajda, Opole 2008.
4. Kurek H. (red.), Języki słowiańskie w ujęciu socjolingwistycznym, Kraków 2012.
5. Lubaś W., Społeczne uwarunkowania współczesnej polszczyzny, Katowice 1979.
6. Majewicz Alfred F., Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989.
7. Masenko Ł., Język i społeczeństwo. Wymiar postkolonialny, Gdańsk 2008.
8. Obyczaje, języki, ludy świata. Encyklopedia PWN, Warszawa 2007.
9. Shumarowa N., Podstawy socjolingwistyki, Tyczyn 2004.
10. Tortosa Juan M., Polityka językowa a języki mniejszości. Od Wieży Babel do Daru Języków, Warszawa 1986.
11. Tożsamość i język w perspektywie slawistycznej, red. S. Gajda, Opole 2008. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe obowiązkowe | W cyklu 2022/23-Z: obowiązkowe |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01
k_W02
k_W03
k_W04
k_W05
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01
k_U02
k_U03
k_U04
k_U05
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01
Kryteria oceniania
Wiedza merytoryczna 100%. Obowiązują dwa sprawdziany pisemne. Przygotowanie i wygłoszenie referatu / prezentacji lub pracy pisemnej. Aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach 25%.
Literatura
1. Grabias Stanisław., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994.
2. Lubaś Władysław, Polityka językowa, Opole 2009.
3. Najnowsze dzieje języków słowiańskich. Język polski, red. S. Gajda, Opole 2001.
4. Lubaś Władysław, Studia socjolingwistyczne, Opole 2013.
5. Skudrzyk Aldona, Urban Krystyna, Małe ojczyzny. Świadomość językowo-kulturowa społeczności lokal-nych, Katowice 2010.
6. Szul Roman, Język. Naród. Państwo. Język jako zjawisko polityczne, Warszawa 2009.
7. Europejskie i krajowe akty prawne dot. języków: Europejska karta języków regionalnych i mniejszościowych, ustawy krajowe.
8. Pawłowski Adam, Problemy polskiej polityki językowej w Unii Europejskiej, „Socjolingwistyka” 20, Kraków 2006, s. 7-17.
9. Kurek H. (red.), Języki słowiańskie w ujęciu socjolingwistycznym, Kraków 2012.
10. Kołodziejek Ewa, Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2015.
11. Wicherkiewicz Tomasz, Regionalne języki kolaterlane Europy – porównawcze studia przypadku z polityki językowej, Poznań 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: