Interpretacje tekstów XIX wieku 1.S2.FP.8
Zajęcia mają charakter konwersatorium. Studenci będą interpretować należące do różnych gatunków utwory literackie powstałe w XIX wieku, jak również zajmą się analizą tekstów
i będą dokonywać reinterpretacji tradycji, wykorzystując metody heurystyczne oraz narzędzia komparatystyczne. Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia z historii
i teorii literatury XIX wieku, z uwzględnieniem kontekstów filozoficznych i ideowych, a także wyposażenie ich w umiejętności posługiwania się różnymi metodologiami z dziedziny teorii literatury. Efektem jest nabycie przez studenta zdolności do swobodnego poruszania się w materii interpretacji dzieła literackiego, poszerzenie jego humanistycznych kompetencji, zaznajomienie się z najważniejszymi dziełami literackimi stanowiącymi kanon dziewiętnastowiecznej literatury.
W ramach zajęć odbędą się konsultacje związane z zaliczeniem przedmiotu.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01
k_W02
k_W03
k_W04
k_W05
k_W07
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01
k_U02
k_U03
k_U04
k_U05
k_U06
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01
k_K04
k_K05
Kryteria oceniania
- zaliczenie z oceną.
- warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, aktywny w nich udział, kolokwium semestralne.
Literatura
I. Polemiki „starych” z „młodymi” na temat ducha poezji polskiej:
K. Brodziński, O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej;
A. Mickiewicz, O poezji romantycznej; M. Mochnacki, O duchu i źródłach poezji
w Polszcze; w: Idee programowe romantyków polskich. Antologia, oprac.
A. Kowalczykowa, BN I 26, Wrocław 2000.
II. Od powieści tendencyjnej do powieści realistycznej:
1. Powieść tendencyjna: E. Orzeszkowa, Nad Niemnem (dowolne wydanie).
Opracowanie: E. Orzeszkowa, Kilka uwag nad powieścią (fragm.), w: Programy i dyskusje literackie epoki pozytywizmu, oprac. J. Kulczycka-Saloni, Wrocław 1985, s. 19-40.
2. Powieść realistyczna: B. Prus, Lalka (dowolne wydanie).
Opracowanie: B. Prus, Słówko o krytyce pozytywnej, w: Programy i dyskusje literackie epoki pozytywizmu, op. cit., oprac. J. Kulczycka-Saloni, Wrocław 1985, s. 345-354.
III. Reinterpretacja gatunku sielanki w prozie pozytywistycznej:
E. Orzeszkowa, Sielanka nieróżowa (dostęp na www.wolnelektury.pl)
H. Sienkiewicz, Sielanka. Obrazek leśny, w: Pisma Henryka Sienkiewicza (wyd. Tygodnika Illustrowanego), Tom XIII, Warszawa (dostępna na www.wikisource.org).
IV. Refleksyjność w sonetach Nad głębiami Adama Asnyka
A. Asnyk, Nad głębiami (dowolne wydanie).
Opracowanie: M. Konszarski, Adam Asnyk: Sonety nad głębiami na tle twórczości,
w opr. praktycznem, Warszawa 1925 (tu rozdział: Filozofia sonetów „Nad głębiami”). Książka dostępna również w zbiorach cyfrowych Biblioteki Narodowej.
V. Pastoralność i arkadyjskość w poezji młodopolskiej:
Wiersze (wszystkie dostępne w sieci: www.literat.ug.edu.pl lub www.wolnelektury.pl):
K. Przerwa-Tetmajer, W Arkadii; L. Staff, Ścieżki polne; Z. Dębicki, W lesie.
Opracowania: L. Tatarowski, Sielanka wiejska w literaturze Młodej Polski, „Pamiętnik Literacki” 4(1990), 81, s. 37-91 lub J. Michalik, Wokół teorii dramatu naturalistycznego, „Ruch Literacki” 1978, z. 2.
VI. Naturalizm w dramacie:
Dramat „sumienia Europy”: H. Ibsen, Dzika kaczka lub Dom lalki (dowolne wydanie).
Polski dramat naturalistyczny: G. Zapolska, Moralność Pani Dulskiej (dowolne wydanie).
Opracowanie: P. Szondi, Teoria nowoczesnego dramatu, Warszawa 1976 (rozdział Naturalizm).
VII. Dramat młodopolski u progu XX wieku.
Problem tożsamości w twórczości S. Wyspiańskiego:
S. Wyspiański, Wesele, Wyzwolenie, w: Stanisław Wyspiański. Dramaty, Kraków 1970 (bądź dowolne wydanie tych dramatów).
Opracowania:
L. Tatarowski, Pytania o kulturę i tożsamość w „Wyzwoleniu”, w: Stanisław Wyspiański.
W labiryncie świata, myśli, sztuki, op. cit., pod red. A. Czabanowskiej-Wróbel, Kraków 2009, s. 153-165.
G. Matuszek, Maski i maskarady w „Weselu” i „Wyzwoleniu”, w: Stanisław Wyspiański.
W labiryncie świata, myśli, sztuki, pod red. A. Czabanowskiej-Wróbel, Kraków 2009,
s. 167-177.
Dodatkowa literatura przedmiotowa:
A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teoria literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2009 (wybrane rozdziały).
S. Skwarczyńska, Kierunki w badaniach literackich. Od romantyzmu do połowy XX wieku, Warszawa 1984.
Z. Miotosek, Teorie badań literackich, Warszawa 1998.
H. Janaszek-Ivanickova, O współczesnej komparatystyce literackiej, Warszawa 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: