Praktyka zawodowa śródroczna (szkoła podstawowa) 1.S2.FP.NJPO.12
Zasady tworzenia i funkcje konspektu lekcyjnego.
Realizacja zapisów podstawy programowej i innych dokumentów regulujących pracę szkoły.
Analiza i krytyczna ocena podręczników i innych narzędzi dydaktycznych.
Formułowanie celów lekcji języka polskiego – realizacja podstawy programowej; cele w języku ucznia.
Formułowanie poleceń i komunikatów zwrotnych (pozytywnych i negatywnych).
Dobór metod i technik nauczania oraz narzędzi dydaktycznych do tematu zajęć.
Praca domowa – jak, kiedy i po co zadawać pracę domową?
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
a) w zakresie wiedzy:
1. zna zapisy podstawowych dokumentów regulujących pracę szkoły (K-W09; P7S_WK).
b) w zakresie umiejętności:
2. tworzy autorski konspekt lekcyjny (k_U01; P7S_WK).
3. realizuje zapisy podstawy programowej i innych dokumentów szkolnych (k_U02; P7S_UW).
4. kieruje do uczniów efektywne polecenia oraz komunikaty zwrotne (k_U04; P7S; UK).
5. efektywnie zarządza zespołem klasowym, aktywizuje uczniów do pracy (K-U07; P7S_UO).
6. umiejętnie zadaje i sprawdza pracę domową (k_U08; P7S_UU).
c) w zakresie kompetencji społecznych:
7. krytycznie ocenia dostępne narzędzia i pomoce dydaktyczne (k_K01; P7S_KK);
8. z poszanowaniem praw autorskich korzysta z wybranych narzędzi dydaktycznych (k_K03; P7S_KR);
9. przestrzega zasad etyki w kontakcie ze społecznością szkolną (k_K03; P7S_KR);
10. inspiruje uczniów (k_K02; P7S_KO).
Kryteria oceniania
40% - przygotowanie autorskiego konspektu lekcji języka polskiego (1, 2, 3, 7, 8);
40% - przeprowadzenie lekcji języka polskiego (3, 4, 5, 6, 8, 9, 10);
20% - zadania cząstkowe (3, 4, 6, 7, 8).
Literatura
Bańkowska E. i Mikołajczuk A. (red), Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, Warszawa 2006.
Bortnowski S., Jak uczyć poezji, Warszawa 1992.
Bortnowski S., Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005.
Chrząstowska B. (red.), Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, t. 1. Warszawa 1995.
Chrząstowska B. (red.), Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki z lat 1994-1996, t. 2, Warszawa 1997.
Cyniak E. (red.), Z dydaktyki literatury i kultury w szkole, Łódź 1994
Dyduch B., Jędrychowska M., Kłakówna Z. A i inni, Jak uczyć odbioru tekstów literackich, [w:] Metodyka literatury, t. 1, oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2001.
Dziak A., Żurek S. J., E-polonistyka, Lublin 2009.
Gala S. (red.), Z dydaktyki języka ojczystego w szkole, Łódź 1996.
Karwatowska I. M., Tymiakin L., Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod, Lublin 2017.
Komorowska H. (red.), Ćwiczenia komunikacyjne w nauce języka obcego, Warszawa 1988.
Kowalik J., Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne, Kraków 2006.
Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 1991.
Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 1998
Kwiatkowska-Ratajczak M. (red.), Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Poznań 2011.
M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013.
Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1990.
Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, Warszawa 1985.
Nocoń J., Polecenia i pytania w podręcznikach do nauki o języku, Opole 1997.
Nocoń J., Wiedza o języku czy wiedza językowa? – o uczeniu gramatyki w szkole, „Polonistyka” 2009, nr 8.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf.
Polański E., Dydaktyka ortografii i interpunkcji, Warszawa 1995.
Seria wydawnicza Edukacja nauczycielska polonisty pod red. Anny Janus –Sitarz.
Sterna D., Uczę się uczyć. Ocenianie kształtujące w praktyce, Warszawa 2016.
Stewart J., Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi, Warszawa 2000.
Synowiec H. (red.), Podręczniki do kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole – koncepcje, funkcje, język, Kraków 2007.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2006.
Uryga Z., Sienko M. (red.), Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych, Kraków 2005.
Wiśniewska H., Gry i zabawy w kształceniu językowym. Propozycje, scenariusze, projekty, Lublin 2000.
Wiśniewska H., Plisiecki J. (red.), Wokół szkoły i nauczyciela, Lublin 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: