Przedmiot uzupełniający z zakresu kształcenia językowego 1: Efektywne komunikowanie (się) w szkole 1.S2.FP.NJPO.18.1
Tematyka zajęć:
1. Sztuka zadawania pytań (zadania dydaktyczne w szkole; warunki dobrego pytania; wybrane klasyfikacje pytań; struktura pytania; posługiwanie się pytaniami na lekcji; myślenie pytajne):
2. Nauczanie i uczenie się rozwiązywania problemów (myślenie dywergencyjne i konwergencyjne; problemy i pseudoproblemy; formułowanie pytania problemowego; problem a uczenie się; struktura lekcji problemowej);
3. Problemowe zachowania uczniów i nauczycieli (niektóre przyczyny problemowych zachowań uczniów; typy zachowań problemowych uczniów i postępowanie; problemy wynikające z barier komunikacyjnych („nieumiejętność” mówienia, nieumiejętność słuchania, negatywne postawy, etykietowanie, niewłaściwe zachowania niewerbalne, problemy z wyrażaniem i odbieraniem emocji, różnice wynikające z aspektów społecznych);
4. Zasady prowadzenia rozmów z rodzicami (typy rozmów z rodzicami;
współpraca rodzicami; trudne zachowania rodziców w rozmowach z nauczycielem).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
k_W09
k_U01
k_U04
k_U07
k_U08
k_U09
k_U03
Kryteria oceniania
Dyskusja, prezentacja scenariusza, ćwiczenia analityczne.
aktywna obecność zgodna z Regulaminem UO (30 proc.),
zadania cząstkowe (40 proc.),
warunkiem oceny bardzo dobrej jest przygotowanie scenariusza lekcji z wykorzystaniem metody problemowej (30 proc.).
Literatura
Moduły 1-2
M. Nagajowa, ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1990.
J. Nocoń, Polecenia i pytania w podręcznikach do nauki o języku, Opole 1997 (rozdz. IV.
E. Perrott, Efektywne nauczanie, Warszawa 1995 (rozdz. 4 i 5).
M. Węglińska, Jak przygotować się do lekcji?, Kraków 1997 (rozdz. 3).
K. J. Szmidt, E. Płóciennik, Myślenie pytajne, Łódź 2020.
Moduł 3.
M. Bogdanowicz, Niezwyczajni uczniowie, [w:] red. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2012.
J. Kowalikowa, Narodziny nauczyciela polonisty, Kraków 2006 (rozdz. 17, 18, 21).
B. Kozyra, Komunikacja bez barier, Warszawa 2008 (rozdz. 4).
I. Obuchowska, Problemowe zachowania uczniów, [w:] red. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa 2012.
Moduł 4.
T. Garstka, Kontakty z rodzicami. Wybrane zagadnienia, [w:] Poradnik wychowawcy, red. M. Pomianowska, Warszawa 2000.
T. Garstka, Zasady prowadzenia rozmów z rodzicami, Warszawa 2009.
E. Maksymowska, M. Werwicka, Wspieranie rodziców w wychowaniu, [w:] Poradnik wychowawcy, red. M. Pomianowska, Warszawa 2000.
E. Maksymowska, E. Tołwińska-Królikowska, M. Werwicka, Pierwsze spotkanie z rodzicami, [w:] Poradnik nauczyciela, red. E. Tołwińska-Królikowska, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: