Przedmiot uzupełniający z zakresu kształcenia językowego 2: Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego 1.S2.FP.NJPO.19.1
W trakcie zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
1. Co to znaczy znać język obcy – podsystemy języka, sprawności językowe oraz poziomy biegłości językowej;
2. Język polski jako obcy – wstęp (nauczanie jpjo w kraju i za granicą, cele uczenia się jpjo, certyfikacja języka polskiego jako obcego);
3. Charakterystyka wybranych metod nauczania języków obcych i ich związek z metodyką jpjo;
4. Planowanie kursu jpjo (programy nauczania jpjo i ich rodzaje, przygotowanie rozkładu materiału na dany poziom kursu, kultura w nauczaniu jpjo);
5. Podręczniki do nauczania jpjo (podział podręczników, podręczniki ogólne i profilowane);
6. Środki i materiały glottodydaktyczne do wykorzystania na zajęciach jpjo;
7. Przygotowanie lekcji jpjo (struktura lekcji, budowa konspektu, formy i techniki pracy w grupie, język ojczysty a język obcy w trakcie lekcji).
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: 1. Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.
2. Dąbrowska A., Kto, gdzie kiedy i dlaczego uczył (się) dawniej języka polskiego jako obcego? [w] Oblicza polszczyzny, Warszawa 2012.
3. Gębal P., Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019.
4. Komorowska H., Kształcenie językowe w Polsce, Warszawa 2017.
5. Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W. Miodunka, Kraków 2004.
6. Miodunka W., Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków 2016.
7. Miodunka W., Język polski w świecie: nauczanie i testowanie znajomości języka polskiego jako obcego i drugiego [w] Oblicza polszczyzny, Warszawa 2012.
8. Miodunka W., Rozwój ośrodków nauczania języka polskiego jako obcego w Polsce w latach 1952-2021 [w] Glottodydaktyka polonistyczna wczoraj, dziś jutro. Między doświadczeniem a nowymi wyzwaniami, Kielce 2022.
9. Niemiec-Knaś M., Metoda projektów w nauczaniu języków obcych, Kraków 2011.
10. Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, red. W. Miodunka, Kraków 2009.
11. Pasek J., 68 pomysłów na lekcje polskiego, Kraków 2022.
12. Wybrane artykuły z czasopisma „Języki obce w szkole”.
13. 40 koncepcji dobrych lekcji, red. A. Rabiej, H. Marczyńska, B. Zaręba, Kraków 2013.
| W cyklu 2022/23-Z: 1. Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.
2. Gębal P., Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019.
3. Komorowska H., Kształcenie językowe w Polsce, Warszawa 2017.
4. Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W. Miodunka, Kraków 2004.
5. Miodunka W., Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków 2016.
6. Niemiec-Knaś M., Metoda projektów w nauczaniu języków obcych, Kraków 2011.
7. Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, red. W. Miodunka, Kraków 2009.
8. Pasek J., 68 pomysłów na lekcje polskiego, Kraków 2022.
9. Wybrane artykuły z czasopisma „Języki obce w szkole”.
10. 40 koncepcji dobrych lekcji, red. A. Rabiej, H. Marczyńska, B. Zaręba, Kraków 2013.
|
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie językoznawcze wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu filologii polskiej, tworzące jej podstawy teoretyczne, główne trendy rozwojowe dyscyplin naukowych istotne dla filologii polskiej (k_W01/ P7S_WG)
• w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną językoznawstwa, ich najnowsze osiągnięcia oraz kierunki rozwoju (k_W02/ P7S_WG)
• w pogłębionym stopniu zasady działania systemów i instytucji właściwych dla zakresu działalności zawodowej właściwej dla filologii polskiej (m.in. edukacyjnej, kulturalnej, medialnej) (k_W08 / P7S_WK )
Umiejętności
• formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia ich rozwiązania, syntetyzować różne idee i punkty widzenia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa (z możliwością uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych) (k_U02 / P7S_UW)
• komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (k_U04 / P7S_UK)
• samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie (k_U08 / P7S_UU )
Kompetencje społeczne
• krytycznej oceny odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy o literaturze i języku w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (k_K01 / P7S_KK)
• wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy (k_K02 / P7S_KO)
• odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym rozwijania dorobku zawodu, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad (k_K03 / P7S_KR)
Kryteria oceniania
30% - obecność i aktywność na zajęciach
40% - przygotowanie konspektu zajęć z jpjo
30% - test końcowy
Literatura
1. Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.
2. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
3. Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego, Kraków 2010.
4. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
5. Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziom A1-C2, red. W. Miodunka, Kraków 2011.
6. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
7. Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. A. Seretny, E. Lipińska, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: