Praktyka psychologiczno-pedagogiczna (śródroczna) 1.S2.FP.NJPO.7
W ramach praktyk psychologiczno-pedagogicznych Studenci powinni:
1. Hospitować godziny wychowawcze i przedmiotowe: język polski.
2. Zapoznać się z pracą nauczyciela wspomagającego.
3. Pod kierunkiem nauczyciela przygotowywać materiały pomocnicze na zajęcia z uczniami. Możliwe jest także, jeśli nauczyciel wyrazi zgodę, prowadzenie razem z nim wybranych zajęć.
4. Zapoznać się z dokumentacją prowadzoną przez psychologa i pedagoga szkolnego, w tym między innymi z: planami działań wspierających ucznia, kartami rozpoznawania indywidualnych potrzeb ucznia, arkuszami indywidualnych programów edukacyjnych, arkuszami indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
5. Zapoznać się z następującymi aktami prawnymi:
1. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532).
2. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013r., poz. 199).
3. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 957).
4. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 201 2r., poz. 262).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r., nr 173, poz. 1072).
6. Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572, z poźn. zm.; Dz. U. z 2014 r., poz. 811).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zaliczeniu przedmiotu:
− ma podstawową wiedzę na temat pracy opiekuńczo-wychowawczej różnego typu placówek i instytucji,
− ma podstawową wiedzę na temat sposobów diagnozowaniem indywidualnych potrzeb uczniów,
− ma podstawową wiedzę na temat projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom,
− ma podstawową wiedzę na temat prowadzenie działań opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych, w tym tych wykorzystujących środki multimedialne i technologię informacyjną, wobec grup i poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb – możliwości i ograniczeń.
− potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę psychologiczno-pedagogiczną w praktyce,
− ma podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na poznanie uczniów, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności, a także na wstępne określenie poziomu ich rozwoju oraz dysfunkcji i zaburzeń,
− potrafi zaprojektować działania opiekuńczo-wychowawcze i terapeutyczne, w tym te wykorzystujące środki multimedialne i technologię informacyjną, wobec grup i poszczególnych uczniów o zróżnicowanych,
− potrafi, korzystając z pomocy opiekuna, prowadzić działania opiekuńczo-wychowawcze i terapeutyczne wobec grupy i poszczególnych uczniów w grupie,
− potrafi ocenić przebieg prowadzonych działań opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych oraz realizację zamierzonych celów,
− odpowiedzialnie i świadomie przygotowuje się do pracy z grupami uczniów i pojedynczymi uczniami o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach,
− rozumie potrzebę podejmowanie indywidualnej pracy z uczniami (szczególnie tymi, u których występuje konieczność stosowania odrębnych działań opiekuńczo-wychowawczych),
− potrafi zaplanować realizację wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego zadania i wykonać je samodzielnie lub w grupie.
Kryteria oceniania
Praktykę psychologiczno-pedagogiczną zalicza się w na podstawie złożonej w wyznaczonym terminie dokumentacji (dzienniczka praktyk) oraz frekwencji.
Literatura
1. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532).
2. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013r., poz. 199).
3. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 sierpnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 957).
4. Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lutego 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 201 2r., poz. 262).
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r., nr 173, poz. 1072).
6. Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., nr 256, poz. 2572, z poźn. zm.; Dz. U. z 2014 r., poz. 811).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: