Gatunki medialne 1.S2.GS1.KMK.9
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów do tematyki i problematyki kultury popularnej , medialnej oraz jej wytworów w postaci tekstów, gatunków literackich, medialnych oraz tekstów kultury. Uczestnicy zajęć zdobywają wiedzę na temat ich struktury, elementów charakterystycznych, przykładów, sposobów kształtowania się oraz możliwych ich przyczynach popularności bądź braku popularności.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. (k-W-1) specyfikę wybranych gatunków i tekstów kultury oraz literatury popularnej. Potrafi je scharakteryzować w odniesieniu do swoistości kultury popularnej.
Umiejętności: student potrafi
2. ( k-U-2) Formułować, analizować problemy badawcze dotyczące popkultury (przede wszystkim jej wytworów w postaci gier, książek, magazynów).
3. (k-U-3) Rozpoznać teksty kultury popularnej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację na konkretnych przykładach.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
3. (k-K-4) świadomego korzystania z różnych form życia kulturalnego oraz wykorzystywania nabytej w czasie zajęć wiedzy w życiu codziennym i zawodowym.
Kryteria oceniania
Metody i formy pracy:
1. Praca z tekstem (interpretacja, analiza);
2. Prezentacje multimedialne;
3. Dyskusja (stawianie wniosków, poprawna argumentacja).
Na zajęciach oceniane są:
Kryteria oceny z aktywności:
6 plusów (lub więcej) - 5,0
5 plusów - 4,0
3 plusy - 3,0
2. Wykonanie i przedstawienie pracy zaliczeniowej na temat wybranego gatunku lub tekstu medialnego.
Literatura
Magdalena Ślawska, Typologie gatunków medialnych - przegląd stanowisk, ,,Forum Lingwistyczne" 2017, nr 4. (dostęp online)
Magdalena Zdrowicka, Gotowanie na ekranie. Kilka słów o nieustającej popularności programów kulinarnych w telewizji, [w:] Moda na gotowanie. Medialne i kulturowe wizerunki jedzenia, red. B. Kowalczyk, P. Łuszczykiewicz, M. Zdrowicka-Wawrzyniak, Poznań 2018. (dostęp online)
Jarosław Siwek, Telewizyjne Opowieści Transformacyjne – między misją a rozrywką. Analiza retoryczna gatunku makeover show, ,,Res Rethorica. Retoryka i hybrydyczność” 2015, nr 3. (dostęp online)
Grzegorz Ptaszek, Telewizyjny reportaż śledczy jako rozrywka. Sposoby dramaturgii narracji, ,,Przegląd Humanistyczny” 2011, nr 6. (dostęp online)
Katarzyna Muszyńska, MUSISZ TO OBEJRZEĆ! Analiza funkcjonowania oraz oddziaływania seryjności i serialu telewizyjnego w kulturze popularnej, [w:] Między trendem a tradycją, Kulturowe oblicza seriali, red. B. Panek, A. Wójtowicz, Lublin 2015. (dostęp online)
Olga Szmidt, Czy telenowela może być jakościowa? Telewizja, hybrydowe gatunki i niepokalane poczęcie, [w:] Seriale w kontekście kulturowym. Format, intertekst, adaptacja, red. D. Bruczewska-Przytuła, A. Krawczyk-Łaskarzewska, P. Przytuła, Olsztyn 2017. (dostęp online)
Aleksandra Kalisz, Telewizja śniadaniowa gatunkiem ponad narodowym? Analiza porównawcza dwóch europejskich wydań programu, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja. Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Katowice 2015. (dostęp online)
Aleksandra Jankowska, Między kreacją a rzeczywistością (na podstawie programu telewizyjnego Bar), [w:] Język-Styl-Gatunek, red. M. Kita, Katowice 2009. (dostęp online)
Joanna Sosnowska, Medycyna w telewizji – zarys problematyki, ,,Teka of Political Science and International Relations” 2019, nr 14. (dostęp online).
Urszula Doliwa, Podcasting w Polsce – próba analizy zjawiska, ,,Media-Kultura-Komunikacja Społeczna” 2020, nr 1. (dostęp online)
Patryk Barszcz, Znaleźć miłość w telewizji… Alternatywne metody poszukiwania partnera życiowego w dobie społeczeństwa ponowoczesnego. Casus telewizyjnych programów randkowych, ,,Seminare. Poszukiwania naukowe” 2021, nr 2. (dostęp online)
Łukasz Flak, Nadprodukcja talentów w formatach na przykładzie muzycznych talent show, ,,Zarządzanie Mediami” 2020, t. 8.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: