Teoria języka 1.S2.L.PP.1
Spojrzenie na język jako przedmiot badań lingwistycznych, który może być badany na różne sposoby. Zapoznanie z historią badań nad językiem, głównymi koncepcjami i kierunkami badań lingwistycznych; usystematyzowanie wiedzy o językoznawstwie jako nauce, relacjach z innymi dyscyplinami naukowymi; pokazanie języka w różnych kontekstach: psychologicznym, społecznym, kulturowym, komunikacyjnym; poszerzenie zasobu ogólnej terminologii językoznawczej. Zajęcia mają pogłębić świadomość znaczenia wiedzy teoretycznej z zakresu językoznawstwa do rozwiązywania problemów logopedycznych i wyposażyć studentów w narzędzia teoretyczne i aparat pojęciowo-terminologiczny przydatny do opisu i analizy zjawisk językowych i komunikacyjnych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. wybrane teorie, paradygmaty i metodologie lingwistyczne (K_W02);
2. podstawy teoretyczne współczesnych subdyscyplin językoznawczych (K_W02);
3. terminologię z zakresu językoznawstwa ogólnego (K_W02).
Umiejętności: student potrafi
4. stosować odpowiedni aparat pojęciowy i ogólną terminologię językoznawczą do opisu zjawisk językowych (K_U01);
5. wykorzystać posiadaną ogólną wiedzę językoznawczą do analizy problemów logopedycznych (K_U01);
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
6. uznawania znaczenia teoretycznej wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów logopedycznych (K_K03).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
prezentacja (efekty 1,2,3,4);
kolokwium zaliczeniowe (efekty 1,2,3)
aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie oceny za prezentację (20%), kolokwium (40%) i aktywności na zajęciach (40%).
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Anusiewicz J., Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wrocław 1995.
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Lublin 1994.
Grębowiec J., Mówić i działać. Wykłady z pragmatyki językowej, Wrocław 2013.
Grucza F., Lingwistyka stosowana. Historia – Zadania – Osiągnięcia, Warszawa 2007.
Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008
Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005.
Milewski S., Językoznawstwo, Warszawa 2005.
Tabakowska E., Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: