Diagnoza funkcjonalna małego dziecka 1.S2.L.PP.10
Zakres tematów:
1. Teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej. Przedmiot i zakres diagnozy funkcjonalnej. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia – cel, zakres.
2. Diagnoza funkcjonalna a diagnoza nozologiczna i „badanie testowe” – analiza porównawcza.
3. Metody wykorzystywane w procesie diagnozy funkcjonalnej: obserwacja (rodzaje, zasady prowadzenia obserwacji), wywiad (rodzaje, zasady przeprowadzania wywiadów), metody socjometryczne.
4. Wybrane narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej.
5. Zasady konstruowania arkuszy obserwacji i serii zadań diagnostycznych.
6. Rola zespołu specjalistów i innych osób wspierających w procesie rozpoznawania poziomu funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością.
7. Etyczne postępowanie w procesie diagnozy funkcjonalnej.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie teoretyczne podstawy diagnozy funkcjonalnej (K_W06)
1. cechy dobrej diagnozy;
2. wybrane metody i narzędzia diagnostyczne wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej;
3. zasady konstruowania arkuszy obserwacyjnych;
4. zasady przeprowadzania rozmowy;
5. zasady interpretacji orzeczeń.
Umiejętności: student potrafi (K_U06)
6. opracować kwestionariusz wywiadu;
7. opracować arkusze obserwacyjne;
8. interpretować dane diagnostyczne.
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
9. stosowania zasad etycznych w diagnozie i planowaniu działań rehabilitacyjnych (K_K03).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8,); projekt (efekty 1-8); aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8,9).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (50%), projekt (30%) i aktywności na zajęciach (20%).
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
Głodkowska J., Poznanie ucznia szkoły specjalnej, Warszawa 1999.
Marcinkowska B., Wołowicz A., Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania i konstruowanie indywidualnych programów dla osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2010.
Kielin J., Profil osiągnięć ucznia, Gdańsk 2009.
Schopler E., Profil psychoedukacyjny, Warszawa 1995.
Witkowski T., Podręcznik do inwentarza pac-2 h.c. gunzburga do oceny postępu w rozwoju społecznym osób z upośledzeniem umysłowym, Lublin 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: