Terapia zaburzeń mowy i języka u osób starszych 1.S2.L.PP.13
Zakres tematów:
1. Starość - definicje, procesy fizjologiczne; deficyty neurologiczne osób w podeszłym wieku.
2. Charakterystyka zaburzeń typu: zespoły otępienne, demencja, zespół czołowy, Alzheimer, Parkinson.
3. Zaburzenia metaboliczne a funkcjonowanie poznawcze i językowe osób w wieku senioralnym.
4. Specyficzne i niespecyficzne zachowania językowe osób w demencji.
5. Kryteria różnicowania zaburzeń językowych względem innych deficytów neuropsychologicznych i neurologicznych osób w wieku starczym.
6. Diagnostyka zaburzeń; obrazowanie mózgu.
7. Cele i zasady prowadzenia terapii logopedycznej osób z zaburzeniami mowy w przebiegu zmian dementywnych na wszystkich etapach choroby.
8. Społeczne problemy osób w podeszłym wieku.
9. Interakcja warunkiem utrzymania kontaktów z otoczeniem.
10. Kodeks postępowania etycznego opiekunów osób w podeszłym wieku i niepełnosprawnych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. logopedyczne procedury postępowania diagnostycznego w przypadkach demencji: zna cele i zasady prowadzenia terapii logopedycznej osób z zaburzeniami mowy w przebiegu zmian dementywnych na wszystkich etapach chorób (K_W08).
Umiejętności: student potrafi
2. przeprowadzić badanie logopedyczne i zaprogramować przebieg terapii logopedycznej osoby z demencją przy wykorzystaniu danych z najnowszych metod stosowanych w diagnostyce wielospecjalistycznej (K_U08);
3. współpracować z neurologami, psychiatrami, neuropsychologami instruktorami terapii zajęciowej, rehabilitantami i pracownikami socjalnym (K_U07).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. programowania wielospecjalistycznej opieki nad osobami starszymi (K_K03).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja,, ćwiczenia praktyczne
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3) aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (70%) i aktywności na zajęciach (30%).
Literatura
Borkowska A., E. M. Szepietowska red., Diagnoza neuropsychologiczna. Metodologia i metodyka, Lublin 2000.
Domagała A., Zachowania językowe w demencji. Struktura wypowiedzi w chorobie Alzheimera, Lublin, 2007.
Domagała A., Standard postepowania logopedycznego w przypadku zaburzeń mowy osób w otępieniu alzheimerowskim, „Logppedia” 2008, t. 37, s. 297-311.
Domagała A., Narracja i jej zaburzenia w otępieniu alzheimerowskim, Lublin 2015.
Leszek J., red., Choroby otępienne. Teoria i praktyka, Wrocław 2003.
Lewicka T., Stompel D., Nowakowska-Kempa I. (2014) Zaburzenia językowe w chorobach neurodegeneracyjnych: aspekty diagnostyczne i terapeutyczne [w:] Logopedia Silesiana 3, s. 76-94
Gerontologopedia, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: