Terapia opóźnionego rozwoju mowy u dzieci dwujęzycznych 1.S2.L.PP.14
Zakres tematów:
1. Dwujęzyczność i jej rodzaje.
2. Problemy diagnostyczne w sytuacji dwujęzyczności.
3. Ocena rozwoju mowy dzieci dwujęzycznych – znaczenie wczesnej diagnozy dla rozpoznania i terapii zaburzeń.
4. Wspomaganie rozwoju mowy dziecka dwujęzycznego.
5. Metodyka pracy z dzieckiem dwujęzycznym z ORM.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
1. wpływ dwujęzyczności na rozwój mowy dziecka (K_W01);
2. kategorię dwujęzyczności i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka (K_W02);
3. terapie stosowane u dzieci dwujęzycznych z u opóźnionym rozwojem mowy (K_W08; P7S_WG).
Umiejętności: student potrafi
4. zaplanować proces terapii, dobrać metody i narzędzia do wieku pacjenta i etiologii opóźnienia rozwoju mowy (K_U08).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
5. wspomagania rozwoju mowy u dzieci dwujęzycznych (K_K03).
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3,4); projekt (efekty 1,2,3,4); aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (50%), projekt (30%) i aktywności na zajęciach (20%).
Literatura
Błasiak-Tytuła Marzena, 2016, Wczesne wspomaganie rozwoju mowy dziecka dwujęzycznego. Profilaktyka logopedyczna w sytuacji dwujęzyczności klasycznej, [w:] Neurologopedia. Neurobiologiczne podstawy wczesnej terapii zaburzeń rozwojowych, red. Marzena Błasiak-Tytuła, Anna Siudak, Kraków, s. 155–170.
Błasiak-Tytuła Marzena, 2017, Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka dwujęzycznego, [w:] Diagnoza i terapia w
działaniach logopedy i terapeuty, red. Ewa Jeżewska-Krasnodębska, Barbara Skałbania, Kraków, s. 247–256.
Cieszyńska-Rożek Jagoda, 2014, Stymulacja rozwoju systemu językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych. Propozycje technik terapeutycznych, „Polski w Niemczech”, nr 2, s. 19–34.
Domagała A., Mirecka U. (2021) Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Tom 1 i 2. Harmonia, Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: