Terapia logopedyczna dzieci zagrożonych niepełnosprawnością 1.S2.L.PP.15
Zakres tematów:
1. Postępowanie w terapii logopedycznej dziecka z NI i FAS.
2. Rozwijanie sprawności językowych poprzez zastosowanie ćwiczeń artykulacyjnych, leksykalnych, fleksyjnych, słowotwórczych i składniowych.
3. Wzbogacanie zasobu słownictwa czynnego i biernego.
4. Rozwijanie sprawności narracyjnej w zakresie tworzenia form dialogowych i monologowych (opisu i opowiadania).
5. Rozwijanie sprawności komunikacyjnych za pomocą ćwiczeń zmierzających do przyswojenia reguł społecznych, sytuacyjnych pragmatycznych.
6. Usprawnianie percepcji słuchowej i wzrokowej oraz koordynację poszczególnych sfer.
7. Stymulowanie rozwoju procesów psychomotorycznych, poznawczych i emocjonalno-motywacyjnych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. wpływ FAS/FASD na rozwój mowy dziecka (K_W01);
2. kategorie FAS/FASD i ich konsekwencje dla rozwoju dziecka (K_W02);
3. terapie stosowane u dzieci z FAS/FASD z opóźnionym rozwojem mowy (K_W08).
Umiejętności: student potrafi
4. ułożyć plan terapeutyczny z adekwatnym wyborem technik i metod logopedycznych dopasowanych do wieku, możliwości i potrzeb dziecka (K_U08).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
5. wspomagania rozwoju mowy u dzieci z FAS/FASD (K_K03).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3,4); Prezentacja (efekty 1,2,3,4); aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (50%), prezentacja (30%) i aktywności na zajęciach (20%).
Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja,, ćwiczenia praktyczne
Literatura
Grabias S.,2008, Postępowanie logopedyczne. Diagnoza, programowanie terapii, terapia, [w:] Logopedia.
Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, Lublin, t.37, 13-27.
Janczak-Szumiło T., 2009, Neuropsychologiczny profil dziecka z FASD. Studium przypadku, Warszawa.
Komorowska M., 2007, Potrzeby edukacyjne dzieci z FASD, „Remedium”, 9, 24-25.
Komorowska M., 2007, Diagnoza FAS w praktyce, „Remedium”, 12, 6-7.
Mietz K., 2018, Pamięć i rutynizacja jako determinaty akwizycji języka w oligofazji, [w:] Neurolingwistyka praktyczna,nr 4, 104-120.
Palacz J., 2012, Mowa jako determinanta rozwoju dzieci niepełnosprawnych umysłowo, [w:] Neurologopedia w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka, 132-155, ATH, Bielsko-Biała.
Pawłowska-Jaroń H., 2010, Dziecko z Płodowym Zespołem alkoholowym. Specyfika mowy i myślenia, [w:] Zagadnienia mowy i myślenia „Nowa Logopedia”, t.1, red. M. Michalik i A. Siudak, Kraków, 127-134.
Pawłowska-Jaroń H., 2011, Sfery zaburzonego rozwoju u dzieci z FASD, [w:] Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, „Nowa Logopedia” t. 2 , red. M. Michalik Kraków, „Nowa Logopedia’’ , t. 2, 123-139.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: