Kultura komunikacji społecznej 1.S2.L.PP.18
Zakres tematów:
1) komunikacja społeczna;
2) wybrane modele komunikacji społecznej;
4) komunikacja w zespole;
4) wykluczanie za pomocą języka;
5) konflikty w komunikacji;
6) perswazja i manipulacja w komunikacji społecznej;
7) komunikacja kulturowa, stereotypy, lęk przed Obcym.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, student zna i rozumie:
1) pojęcie komunikacji społecznej (K_W01);
2) wybrane modele komunikacji społecznej (K_W01);
3) różnice pomiędzy komunikacją interpersonalną, grupową a masową (K_W01);
4) fakty językowe związane z etycznym aspektem wypowiedzi (m.in. perswazją, manipulacją, podmiotowym i instrumentalnym traktowaniem uczestnika dialogu) (K_W01);
5) stosowną terminologię (K_W02).
Umiejętności, student potrafi:
6) samodzielnego odnajdywania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji z zakresu kultury komunikacji społecznej; 4) do wyjaśniania określonych etycznych i nieetycznych zachowań językowych w świetle dotychczasowej wiedzy naukowej (K_U01);
7) ocenić własne umiejętności komunikacyjne oraz wskazać obszary, nad którymi powinien popracować (K_U02);
8) ocenić styl komunikowania partnera/partnerki, szefa, zespołu lub osoby publiczne (K_U02).
Kompetencje społeczne, student ma
9) świadomość i potrzebę etycznych zachowań językowych w komunikacji międzyludzkiej (K_K01);
10) traktowania z szacunkiem i bez uprzedzeń swoich rozmówców (K_K02).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Zadania cząstkowe (efekty1-8) aktywność na zajęciach (efekty 1-10).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za zadania cząstkowe (50%); prezentacja (30%) i aktywności na zajęciach (20%).
Metody dydaktyczne: ćwiczenia analityczne, dyskusja, praca z lekturą, referat/prezentacja multimedialna
Literatura
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Cegieła A., Czym jest mowa nienawiści?, „Poradnik Językowy” 2014; z. 1 s. 7-17.
Chełpa S., T. Witkowski, Psychologia konfliktów, Wrocław 2004.
Markowski A., 2008, Kultura języka polskiego, Warszawa [rozdziały: 12 i 13].
Ptaszek G.(red.), Komunikacja społeczna. E-podręcznik, Kraków 2021 (dostępny online)
https://epodreczniki.open.agh.edu.pl/handbook/33
Schultz von Thun F, Sztuka rozmawiania, Kraków, 2012.
Tokarz M., 2006, Argumentacja. Perswazja. Manipulacja, Gdańsk [rozdziały: 9 i 10].
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Adle R. i in., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2018.
Peisert M., 2004, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: