Biomedyczne podstawy logopedii 1 1.S2.L.PP.2
Zakres tematów:
1. Biologiczne podstawy mowy.
2. Ocena budowy i motoryki narządów mowy.
3. Nerwy czaszkowe w terapii logopedycznej.
4. Funkcje słuchowe – diagnoza i terapia.
5. Ocena warunków zgryzowych.
6. Funkcje prymarne – oddychanie, połykanie, żucie.
7. Wprowadzenie do terapii miofunkcjonalnej.
8. Terapia ustno-twarzowa.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. podstawowe zagadnienia z pediatrii, psychiatrii, laryngologii i neurologii niezbędne w prowadzeniu diagnozy i terapii logopedycznej (K_W01).
Umiejętności: student potrafi
2. stosować w praktyce logopedycznej wybrane zagadnienia z anatomii i fizjologii człowieka (K_U01); 3. wykorzystać w kompleksowej opiece logopedycznej wiedzę z zakresu pediatrii, psychiatrii, laryngologii i neurologii (K_U02).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
4. pracy w zespole interdyscyplinarnym w celu prowadzenia rzetelnej diagnozy i terapii logopedycznej (K_K02);
5. kierowania pacjenta logopedycznego na specjalistyczne konsultacje lekarskie (K_K02);
6. empatycznego prowadzania diagnozy i terapii logopedycznej, z uwzględnieniem fizjologicznych aspektów funkcjonowania człowieka (K_K03).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3) aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (70%) i aktywności na zajęciach (30%).
Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja,, ćwiczenia praktyczne
Literatura
Biomedyczne podstawy logopedii, (red.) S. Milewski, J. Kuczkowski, K.Kaczorowska-Bray, Gdańsk 2017.
Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna, (red.) A. Domagała, U. Mirecka, Gdańsk 2021.
Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, (red.) M. Michalik, Kraków 2011.
Poradnik terapii ustno-twarzowej, A. Regner, Bytom 2015.
Atlas anatomii głowy i szyi dla stomatologów Nettera, N. S. Norton, Wrocław 2018.
Terapia miofunkcjonalna, A. Kittel, Zielona Góra 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: