Teoretyczne podstawy diagnozy logopedycznej 1.S2.L.PP.3
Zakres tematów:
1. Diagnoza logopedyczna przesiewowa.
2. Diagnoza logopedyczna szczegółowa.
3. Diagnoza logopedyczna dzieci, młodzieży i dorosłych.
4. Diagnostyka różnicowa zaburzeń mowy, wymowy i komunikacji u dzieci i młodzieży.
5. Diagnostyka różnicowa zaburzeń mowy i komunikacji u dorosłych.
6. Narzędzia diagnostyki logopedycznej.
7. Model diagnozy zespołowej zaburzeń mowy i komunikacji.
8. Analiza przypadków poszczególnych zaburzeń wymowy, mowy i komunikacji
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. procedury i narzędzia diagnozowania zaburzeń mowy, wymowy i kompetencji komunikacyjnych u dzieci, młodzieży i dorosłych (K_W05);
2. narzędzia przesiewowe do badania artykulacji i mowy dziecka (K_W06);
Umiejętności: student potrafi
3. zróżnicować na podstawie objawów i/ lub dostępnej dokumentacji medycznej zaburzenia mowy, wymowy i kompetencji komunikacyjnych, aby postawić trafną diagnozę (K_U04);
4. określić niezbędne w wyposażeniu gabinetu pomoce dydaktyczne oraz inne środki niezbędne do diagnozy logopedyczne (K_U08);
5. na podstawie analizy konkretnych materiałów (sporządzonych we własnym zakresie i zaprezentowanych na zajęciach) dokonać diagnozy logopedycznej (K_U05).
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
6. przestrzegania zasad obowiązujących w podjętej działalności zawodowej logopedy, dotyczących utrzymywania i podwyższania jakości prowadzonej działalności (K_K02);
7. tworzenia, utrzymywania i rozwijania właściwych relacji w logopedycznym środowisku zawodowym oraz z innymi specjalistami, podejmowania diagnozy zespołowej. (K_K01).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: Wykład konwersatoryjny, dyskusja, ćwiczenia praktyczne
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Kolokwia pisemne (efekty 1,2,3,4,5); projekt badawczy (efekty 1,2,3,4,5,6); aktywność na zajęciach (efekty 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie średniej oceny za kolokwia pisemne (50%) , projekt (30%) i aktywności na zajęciach (20%).
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
Grabias S., Woźniak T., Panasiuk J. (2015). Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: UMCS.
Iskra I., Szuchnik J. (2005). Diagnoza logopedyczna [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., Podstawy neurologopedii, Opole.
Jastrzębowska G. (2005). Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy [w:] Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G., Podstawy neurologopedii, Opole.
Jastrzębowska G., Pelc - Pękała O. (2003). Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej [w:] G. Jastrzębowska, T. Gałkowski (red.) „Logopedia” t. 2.
Jastrzębowska G. (2003). Zaburzenia komunikacji językowej (wyjaśnienie podstawowych pojęć). [W:] red. nauk. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska. Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. Tom 1. Interdyscyplinarne podstawy logopedii, Opole.
Jauer-Niworowska O., Emiluta-Rozya D. (2021). Logopedyczne i psychologiczne aspekty diagnozowania zaburzeń mowy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: