Współczesny język polski 1.S2.L.PP.6
Przedmiotem zainteresowania jest stan i zróżnicowanie współczesnej polszczyzny: zmiany w systemie gramatycznym języka polskiego (fonetyka, fleksja, słowotwórstwo, składnia), zmiany normy ortograficznej i interpunkcyjnej; zmiany w systemie leksykalnym: najnowsze zapożyczenia, neologizmy, neosemantyzmy, nowe nazwy własne. Szczegółowo omówione zostaną niektóre cechy współczesnej polszczyzny: ekspansywna potoczność, perswazja i manipulacja, język w Internecie.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. w zaawansowanym stopniu wybrane fakty językowe dotyczące współczesnego języka polskiego (K_W01),
2. terminologię związaną z systemem gramatycznym i leksykalnym polszczyzny (K_W02),
3. teorie dotyczące zjawisk i procesów związanych z językoznawstwem (style funkcjonalne, terytorialne i społeczne) (K_W04),
Umiejętności: student potrafi
4. wykorzystywać posiadaną wiedzę językoznawczą w pracy logopedy (K_U01),
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
5. ciągłego samokształcenia i podwyższania jakości prowadzonej działalności (K_K01).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: referat, ćwiczenia praktyczne
Metody i kryteria oceniania:
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1-4); Zadania cząstkowe (efekty 4-5); Referat (efekty 1-3).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie oceny z referatu (40%), pracy zaliczeniowej (40%) i pracy na zajęciach (20%).
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.
K. Ożóg, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 2011.
A. Markowski, Polszczyzna znana i nieznana, Warszawa 1993.
Polszczyzna XX wieku, red. S. Dubisz., S. Gajda, Warszawa 2001.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
dodatkowa literatura podana na pierwszych zajęciach indywidualnie dla każdego studenta
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: