Wybrane zagadnienia z historii literatury polskiej i powszechnej 6 1.S3.ED.21
Przedmiot zakłada prezentację najistotniejszych zjawisk w literaturze polskiej i europejskiej po roku 1918, takich jak: kubizm, futuryzm, ekspresjonizm, awangarda, dadaizm, surrealizm, realizm socjalistyczny etc. Główne nurty w poezji dwudziestolecia międzywojennego: Skamander, Awangarda Krakowska, grupa Kwadrygi, Druga Awangarda (Cz. Miłosz, J. Czechowicz, J. Łobodowski). Poezja Bolesława Leśmiana. Stanisław Ignacy Witkiewicz i katastrofizm w literaturze. Twórczość Brunona Schulza i Witolda Gombrowicza. Proza XX-lecia: powieść polityczna (S. Żeromski, J. Kaden-Bandrowski), powieść historyczna (W. Berent, J. Iwaszkiewicz.), powieść religijna (J. Andrzejewski), powieść psychologiczna (Z. Nałkowska). W kręgu literatury faktu (reportaż, dziennik). Dramat po 1918. Krytyka literacka i eseistyka po 1918.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01 w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska
kulturowe oraz dotyczące ich metody i teorie literaturoznawcze i
językoznawcze (w tym tekstologiczne) wyjaśniające złożone
zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z
zakresu polonistycznego literaturoznawstwa i językoznawstwa z
elementami kulturoznawstwa (w tym edytorstwa i liternictwa),
tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z
zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego
k_W02 miejsce i znaczenie polskiego literaturoznawstwa i
językoznawstwa w systemie nauk humanistycznych i
społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną oraz
kierunki ich rozwoju
k_W03 teorie, metodologię i terminologię ogólną i szczegółową z
zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa oraz szczegółową z
zakresu edytorstwa (projektowania i przygotowywania do druku
publikacji zwartych i ciągłych)
k_W04 metody analizy, interpretacji oraz edycji, redakcji, korekty
tekstów literackich, naukowych oraz popularnonaukowych w
obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych
literaturoznawstwie
k_W05 poszczególne fazy powstania utworu literackiego, naukowego i
popularnonaukowego, jak również znaki stosowane w aparacie
krytycznym w wydaniach krytycznych dzieł literackich,
naukowych i popularnonaukowych przy zestawiania różnych
wersji tego samego tekstu literackiego
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i
językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i
edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz
popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i
nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z
przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,
adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,
artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
k_U02 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i
narzędzia ich rozwiązania z wykorzystaniem wiedzy z zakresu
literaturoznawstwa i językoznawstwa (z możliwością
uwzględnienia wiedzy z nauk pokrewnych, w tym szczególnie z zakresu edytorstwa i liternictwa)
k_U03 rozpoznać teksty literackie oraz przeprowadzić ich krytyczną
analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod
literaturoznawczych pozwalających na ocenę ich znaczenia i
oddziaływania w procesie historyczno-kulturowym
k_U04 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
dotyczącej opisu tekstów literackich, naukowych
k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i
stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury
oraz dyskutować o nich
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
językoznawczej (w tym z dziedziny edytorstwa) oraz uznawania
znaczenia wiedzy o literaturze, języku i kulturze w rozwiązywaniu
problemów poznawczych i praktycznych
k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania
działalności na rzecz środowiska społecznego
k_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego
różnorodnych form
Kryteria oceniania
-test zaliczeniowy 100%
Praktyki zawodowe
-
Literatura
A. Hutnikiewicz, Od Czystej Formy do literatury faktu, Warszawa 1976 i nast.
G. Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa 2000.
A. Kowalczykowa, Programy i spory literackie w dwudziestoleciu 1918-1939, Warszawa 1981.
J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2000 (lub inne wydania).
A. Lam, Polska awangarda poetycka. Programy lat 1917-1932, t. I-II, Kraków 1969.
Krzyk i ekstaza. Antologia polskiego ekspresjonizmu, wybór tekstów i wstęp J. Ratajczak, Poznań 1987.
Literatura polska 1918-1975, t. 1: 1918-1932, Warszawa 1975; t. 2: 1933-1944, Warszawa 1996.
M.P. Markowski., Polska literatura nowoczesna. Leśmian. Schulz. Witkacy, Kraków 2007.
LITERATURA PODMIOTU
Poezja polska okresu dwudziestolecia międzywojennego. Antologia, wstęp M. Głowiński, J. Sławiński, BN I 253.
Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki, wstęp Z. Jarosiński, BN I 230.
W. Broniewski, Wybór wierszy, oprac. T. Bujnicki, BN I 322.
.J. Czechowicz, Wybór poezji, wstęp T. Kłak, BN I 199.
M. Dąbrowska, Noce i dnie (t. I-II); Dzienniki 1918-39 [wybór
K.I. Gałczyński, Wybór poezji, wstęp M. Wyka, BN I nr 189 (wyd. VI,
Wrocław 2003).
W. Gombrowicz, Ferdydurke
J. Iwaszkiewicz, Wiersze. Tom I, Warszawa 1977 lub inne wydania.
J. Iwaszkiewicz, Opowiadania wybrane, wstęp. A. Zawada, BN I nr 303
(tu: Brzezina; Młyn nad Utratą, Panny z Wilka; Bitwa na równinie Sedgemoor; Matka Joanna od Aniołów)
J. Kaden-Bandrowski, Generał Barcz, wstęp M. Sprusiński, BN I 223 lub Biblioteka Polska, Kraków 1997, lub Czarne skrzydła
M. Kuncewiczowa, Cudzoziemka
J. Lechoń, Poezje, wstęp R. Loth, BN I 256.
B. Leśmian, Poezje wybrane, wstęp J. Trznadel, BN I 217.
Cz. Miłosz, Poezje wybrane, oprac. Z. Łapiński, BN I 320.
Z. Nałkowska, Granica, wstęp H. Kirchner, BN I 204 lub Romans Teresy
Hennert (BN I 302) lub Niecierpliwi.
M. Pawlikowska-Jasnorzewska, Wybór poezji, wstęp J. Kwiatkowski, BN I 194
T. Peiper, Pisma wybrane, wstęp S. Jaworski, BN I 235.
J. Przyboś, Sytuacje liryczne. Wybór poezji, wstęp E. Balcerzan, BN I 266.
S. Rembek, W polu, Warszawa 1993 (lub wydania późniejsze)
B. Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, wstęp J. Jarzębski, BN I 264.
J. Szaniawski, Wybór dramatów, wstęp A. Hutnikiewicz, BN I 263.
J. Tuwim, Wiersze wybrane, wstęp M. Głowiński, BN I 184.
A. Wat, Wybór wierszy, oprac. A. Dziadek, BN I 300
K. Wierzyński, Wybór poezji, wstęp K. Dybciak, BN I 275.
S.I. Witkiewicz, Pożegnanie jesieni, oprac. W. Bolecki, BN I 323.
S.I. Witkiewicz,Wybór dramatów, wstęp J. Błoński, BN I nr 221.
J. Wittlin, Sól ziemi, wstęp E. Wiegandt, BN I nr 278
S. Żeromski, Przedwiośnie, BN I 242.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: