Edycja naukowa 2 1.S3.ED.37
Studenci zostaną zapoznani z najpopularniejszymi i najbardziej funkcjonalnymi realizacjami edycji cyfrowych w Polsce i za granicą.
Poznają różnice między klasycznym wydaniem krytycznym i naukowym, e-wydaniem a naukową edycją cyfrową. Poznają podstawowe zasady funkcjonowania tych edycji. Kolejne zajęcia będą poszerzały wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie naukowego edytorstwa cyfrowego. Studenci zostaną zapoznani zarówno z najnowszymi teoriami i publikacjami dotyczącymi omawianego zagadnienia, jak i wprowadzeni zostaną w tajniki przekształcania publikacji tradycyjnych, analogowych w publikacje cyfrowe. Jako przykłady posłużą aktualnie realizowane projekty cyfrowe, a studenci
będą mieli możliwość wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce poprzez wykonywanie cząstkowych prac prowadzących do pełnej edycji cyfrowej utworu literackiego bądź zbioru korespondencji. Główny nacisk będzie położony na rozszerzanie kompetencji w zakresie edytorstwa naukowego. Studenci poznają zasady transponowania tekstu analogowego na wersję cyfrową. Zdobędą także umiejętność znakowania w systemie TEI. Podczas zajęć omówione zostaną również podstawowe zasady typografii tekstu, wymagane do tworzenia przejrzystych i interesujących e-wydań edycji krytycznych. Praca podczas zajęć oraz praca własna studentów będzie zmierzała do tego, by po przejściu całego kursu student
potrafił zaproponować zasady i rozwiązania zmierzające do stworzenia wydania edycji naukowej, mającej swoją edycję
zarówno w formacie analogowym i cyfrowym.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
W 1 – Student orientuje się w głównych odmianach publicystycznych form literatury (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa,
recenzja).
k_W01 / P6S_WG
W 2 – Student zostaje zaznajomiony z diachronicznym ujęciem gatunków publicystycznych i literackich.
k_W05 / P6S_WK
W 3 – Student posiada wiedzę na temat odmian gatunkowych form publicystycznych w związku z rozwojem mediów.
k_W02 / P6S_WG
USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 1.S3.ED.36, w cyklu:
Strona 2 z 2
11.01.2023 18:23
W 4 – Student orientuje się w zasadach poprawnego komponowania tekstu publicystycznego i literackiego.
k_W03 / P6S_WG
W 5 – Student nabywa wiedzę dotyczącą stylistyki tekstu publicystycznego i literackiego.
k_W03 / P6S_WG
U 1 - Student potrafi interpretować wybrane dzieła literackie utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych form (komentarz, esej, felieton,
reportaż, wywiad, rozmowa, recenzja).
k_U03 / P6S_UW
U 2 - Student umie samodzielnie budować wypowiedzi utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych gatunków literatury (komentarz, esej,
felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
k_U04 / P6S_UK
U 3 Student potrafi samodzielnie korygować typowe błędy językowe i kompozycyjne w strukturze wybranych gatunków (komentarz, esej,
USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 1.S3.ED.35, w cyklu: , jednostka dawcy: , grupa przedm.:
Strona 2 z 2
11.01.2023 18:11
felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
k_U02 / P6S_UW
K 1 – Student nabywa umiejętności krytycznej i empatycznej lektury tekstów z zakresu literatury pogranicza (tj. wybranych gatunków
literatury publicystycznej: komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
k_K01 / P6S_KK
K – 2 Student uczy się spoglądania na tekst jako wyraz określonej interferencji czynników socjoliterackich i językowych.
k_K01 / P6S_KK
K – 3 Student uczy się etycznego wymiaru interpretowania w kontekście pełnienia ról zawodowych (wydawcy, redaktora, korektora).
k_K03 / P6S_KR
Kryteria oceniania
Metody:
- pokaz
- dyskusja
- prezentacja
- praca warsztatowa
kryteria oceniania:
- aktywność na zajęciach (w tym przygotowanie do zajęć i frekwencja) 30%,
- wykonanie zadania praktycznego 70 %
Literatura
- „Sztuka Edycji” 2016, nr 2 (10): Edytorstwo w świecie elektronicznym, red.M.M. Śliwińska.
- Bringhurst R., Elementarz stylu w typografii, Kraków 2008
- Chwałkowski R., Typografia typowej książki, Gliwice 2002
- Dróżdż A., Od liber mundi do hipertekstu, Warszawa 2009
- Góralska M., Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Wrocław 2012
- Poulet B., Śmierć gazet i przyszłość informacji, przeł. Oskar Hedemann, Wyd. Czarne, Wołowiec 2011
- Radomski A., Narzędzia i metody humanistyki cyfrowej.
- Sokół M., ABC języka HTML, Helion, Gliwice 2002.
- Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008
- Wrycza J., Galaktyka języka Internetu, Novae Res, Gdynia 2008.
- Wrycza-Bekier J., Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu, Helion, Gliwice 2010.
- M. Prussak, Zmierzch edycji krytycznych?, "Pamiętnik Literacki", 4/2020, s. 31-43.
- Zakrzewski P., Kompendium DTP. Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce, Helion, Gliwice 2011.
- Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet/Nowe media/Kultura 2.0, red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: