Prawo autorskie 1.S3.ED.5
Treści programowe. Problematyka zajęć:
1) Wprowadzenie w główne pojęcia i obszary definiowane w prawie autorskim (utwór – co jest, a co nie jest utworem w świetle p.a.?; autorstwo / współautorstwo; prawa do utworu; zbywanie / nabywanie praw do utworu; licencja; prawa osobiste (niezbywalne) a prawa majątkowe (zbywalne); sytuacje zbycia praw ma-jątkowych; sytuacje naruszenia praw osobistych i majątkowych; plagiat; własność przedmiotu a prawa au-torskie; funkcjonowanie domeny publicznej; utwory osierocone; dozwolony użytek prywatny; cytowanie i oznaczanie cytowań; status utworów zależnych (tłumaczenie, adaptacja, parafraza, pastisz); organizacje zbiorowego zarządzania prawami majątkowymi; pola eksploatacji dzieła w umowach licencyjnych; zjawisko tzw. wolnych licencji.
2) Analiza wybranych przez prowadzącego casusów prawnych dotyczących: naruszenia dóbr autorskich, granic obowiązywania prawa autorskiego, granic możliwości wykorzystywania dzieła bez naruszenia dóbr autorskich.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1) Student rozumie złożoną rzeczywistość społeczno-kulturalną, w ramach której obowiązują zapisy p.a.;
[weryfikacja efektu: kolokwium]
2) Student samodzielnie charakteryzuje wybrane zapisy p.a.;
[weryfikacja efektu: kolokwium]
3) Student nabywa wiedzę dotyczącą najważniejszych casusów dotyczących stosowalności p.a.;
[weryfikacja efektu: sprawdzian]
Umiejętności
1) Student potrafi wyjaśniać mechanizmy rządzące zapisami i zjawiskami regulowanymi przez p.a.;
[weryfikacja efektu: kolokwium]
2) Student samodzielnie interpretuje typowe sytuacje problemowe wynikające z różnorodności postrzegania p.a.;
[weryfikacja efektu: kolokwium]
Kompetencje społeczne (postawy)
1) Student zostaje uwrażliwiony na problemy estetyczne, krytyczne i aksjologiczne wynikające z istnienia rozmaitych sposobów postrzegania zapisów p.a.;
[weryfikacja efektu: kolokwium, aktywność podczas zajęć]
2) Student wykształca świadomość szacunku do wartości zabezpieczanych przez zapisy p.a.;
[weryfikacja efektu: kolokwium, aktywność podczas zajęć]
Kryteria oceniania
Student pisze kolokwium weryfikującą jego wiedzę dotyczącą znajomości prawa autorskiego, granic jego stosowalności, w ramach której analizuje / rozwiązuje problemy związane z funkcjonowaniem prawa autorskiego.
kolokwium zaliczeniowe – 70%;
aktywność na zajęciach – 30%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wykaz literatury:
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
Jednolity tekst ustawy:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf
Literatura podstawowa:
https://poradnik.ngo.pl/prawo-autorskie-podstawowe-pojecia
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ochrona-praw-autorskich-co-warto-wiedziec
I. Kuś, Z. Senda, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2004.
R. Markiewicz, Ilustrowane prawo autorskie, Warszawa 2019.
M. Jakubowiak, Nieuchronny plagiat. Prawo autorskie w nowoczesnym dyskursie literackim, Kraków 2017.
B. Literatura uzupełniająca
A. Gołaszewska, Wyczerpanie autorskich praw majątkowych, Warszawa 2011.
R. Golat, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2019 [wyd. X]
M.J. Zabłocki, Prawo autorskie: zagadnienia praktyczne, Warszawa 2020.
E. Konopczyńska, Granice dozwolonego użytku prywatnego, Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Warszawa 2012.
Świerczyński M., Wilkowski M., Czajka R., Lipszyc J., Czerniawski P., Siewicz K., Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały dla uczelni, Warszawa 2017.
Gliściński K., Wszystkie prawa zastrzeżone. Historia sporów o autorskie prawa majątkowe. 1469–1928, Warszawa 2016.
E. Moglen, Wolność w chmurze i inne eseje, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: