Przedmiot literaturoznawczy uzupełniający kanon 5: 1.S3.ED.59
Zajęcia mają charakter konwersatorium. Studenci będą interpretować należące do różnych gatunków utwory literackie powstałe w XVIII wieku, jak również zajmą się analizą tekstów i będą dokonywać reinterpretacji tradycji, wykorzystując metody heurystyczne oraz narzędzia komparatystyczne. Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w zagadnienia z historii i teorii literatury czasów oświecenia, z uwzględnieniem kontekstów filozoficznych i ideowych, a także wyposażenie ich w umiejętności posługiwania się różnymi metodologiami z dziedziny teorii literatury. W ramach zajęć odbędą się konsultacje związane z zaliczeniem przedmiotu.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
uzupełniające
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
W ZAKRESIE WIEDZY:
k_W01
Student(ka) zna najważniejszych polskich i światowych przedstawicieli literatury XVIII-wiecznej; dostrzega zależności między ówczesnymi nurtami literackimi, rozumie zjawiska literatury i kultury epoki oświecenia, a także odnoszące się do niej najważniejsze pojęcia w zakresie prądów i kategorii estetycznych.
k_W02
Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów i wytworów kultury, w obrębie wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w literaturoznawstwie.
W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:
k_U01
Student(ka) potrafi interpretować należące do różnych gatunków utwory literackie powstałe w XVIII wieku; analizuje teksty i dokonuje reinterpretacji tradycji, wykorzystując metody heurezy oraz narzędzia komparatystyczne.
k_U03
W sposób krytyczny korzysta ze źródeł, czyta utwory literackie i teksty akademickie oraz odbiera wytwory kultury z zastosowaniem typowych metod w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym, a także potrafi umieścić je we właściwym kontekście biograficznym. Student potrafi scharakteryzować cechy gatunków przewodnich w dobie oświecenia i zlokalizować je w przestrzeni genologiczno-literackiej.
W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
k_K01
Student(ka) gotów(a) jest propagować świadomość znaczenia wspólnotowego dziedzictwa kulturowego XVIII wieku dla rozumienia także współczesnych zjawisk społecznych, kulturalnych i artystycznych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności na zajęciach - 57%
Kolokwium semestralne - 43%
Literatura
LITERATURA PODMIOTOWA:
I. Teksty:
1) K. Brodziński, Wybór poezji, Kraków 2003. Stąd: Wiesław i przynajmniej kilka wybranych wierszy.
2) F. Karpiński, Poezje wybrane; Pieśni nabożne, Kraków 2002.F. D. Kniaźnin, Wybór poezji.
3). Naruszewicz, Satyry (dowolne wydanie).
4) Oświeceni o literaturze. Wypowiedzi pisarzy polskich 1740-1800, oprac. T. Kostkiewiczowa i Z. Goliński, Warszawa 1993; stąd: J. Szymanowski, Listy o guście, czyli smaku; F. Karpiński, O wymowie w prozie albo wierszu; F. K. Dmochowski, Sztuka rymotwórcza.
5) Świat poprawiać –zuchwałe rzemiosło”. Antologia poezji polskiego Oświecenia, oprac. T. Kostkiewiczowa, Z. Goliński; stąd utwory E. Drużbackiej, Wiersze anonimowe z okresu konfederacji barskiej..., A. Naruszewicza, I. Krasickiego, J. Szymanowskiego, K. Benisławskiej, J. Wybickiego, J. Jasińskiego, Wiersze anonimowe doby Sejmu Wielkiego..., J. P. Woronicza, A. Felińskiego, C. Godebskiego, K. Tymowskiego, K. Koźmiana, L. Osińskiego, F. Morawskiego (i ew. inne wybrane).
6) T. K. Węgierski, Wiersze wybrane, Kraków 2002.
II. Polemiki „starych” z „młodymi” na temat ducha poezji polskiej:
1) K. Brodziński, O klasyczności i romantyczności tudzież o duchu poezji polskiej;
2) A. Mickiewicz, O poezji romantycznej; M. Mochnacki, O duchu i źródłach poezji w Polszcze; w: Idee programowe romantyków polskich. Antologia, oprac. A. Kowalczykowa, BN I 26, Wrocław 2000.
PODRĘCZNIKI I OPRACOWANIA:
1) W. Borowy, O poezji polskiej w wieku XVIII.
2) M. Klimowicz, Oświecenie, Warszawa 1998.
3) R. Przybylski, Klasycyzm i sentymentalizm po trzecim rozbiorze, [w:] A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1997.
4) T. Kostkiewiczowa, Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko.
5) T. Kostkiewiczowa, Polski wiek świateł. Obszary swoistości, Wrocław 2002.
6) S. Pietraszko, Doktryna literacka polskiego klasycyzmu, Wrocław 1966.
7) Słownik literatury polskiego Oświecenia, pod red. T. Kostkiewiczowej.
8) P. Żbikowski, Klasycyzm postanisławowski, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: