Wprowadzenie do badań naukowych 1.S3.ED.62
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności formułowania treści naukowych, prowadzenia dyskusji i poprawnego wnioskowania. Student zdobywa pogłębioną i ugruntowaną wiedzę zakresu wybranych współczesnych kierunków i trendów badań językoznawczych oraz metod ich analizy, jak również umiejętności gromadzenia materiału językowego i krytycznego podejścia do literatury językoznawczej oraz metod opisu języka.
1. Nauka a wiedza.
2. Proces badawczy i jego etapy.
3. Metody badań lingwistycznych: historyczno-porównawczych, socjolingwistycznych, etymologicznych, statystycznych.
4. Metalingwistyka: przedmiot badań, stosunek do innych dyscyplin językoznawczych, zadania.
5. Metody gromadzenia materiału badawczego: ekscerpcja źródeł językowych, ankieta, nagrania/zapisy języka mówionego,
6. Metody analizy zgromadzonego materiału: podział logiczny, klasyfikacja, typologia.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza – Student:
1. Wymienia i opisuje wybrane współczesne metody badań językoznawczych (K_W06, P6S_WK).
2. Ma wiedzę z zakresu metod gromadzenia materiału językowego (K_W04, P6S_WG).
3. Zna i charakteryzuje metody analizy materiału językowego (K_W03, P6S_WG).
Umiejętności – Student:
4. Potrafi gromadzić i selekcjonować materiał badawczy z różnych źródeł językowych (K_U10, P6S_UW).
5. Analizuje zjawiska językowe z wykorzystaniem odpowiedniej metody (K_U01, P6S_UW).
6. Formułuje problem badawczy i potrafi w sposób krytyczny wykorzystać w swojej pracy badawczej literaturę językoznawczą (K_U02, P6S_UW).
Kompetencje społeczne – Student:
7. Rozumie konieczność postępowania zgodnie z normami i wartościami ideału nauki (K_K03, P6S_KR).
8. Ma świadomość potrzeby doskonalenia się przez całe życie i konieczności poszerzania już zdobytej wiedzy (K_U07, P6S_UW).
9. Wykazuje gotowość do realizowania określonych zadań (K_K02, P6S_KR).
Kryteria oceniania
analiza tekstów
dyskusja
A. Formy zaliczenia
Udział w dyskusji
Praca zaliczeniowa
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie udziału w dyskusji (30%) i pracy zaliczeniowej (70%).
Literatura
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998.
Lachur Cz., Zarys językoznawstwa ogólnego, Opole 2004.
Lubaś W., Polityka językowa, Opole 2009.
Żmigrodzki P., Metalingwistyka, [w:] Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne, red. P. Stalmaszczyk, Łódź 2006, s. 57–73.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: