Edytorstwo w sieci: Design Thinking i projektowanie 1.S3.ED.73
W trakcie kursu studenci zostaną zaznajomieni z modelem Design Thinking oraz metodami pracy z zakresu UX (user experience).
Szczegółowe zagadnienia:
- model Design Thinking i jego wariacje
- zbieranie wywiadu i tworzenie person
- user journey map
- analiza konkurencji
- projektowanie inkluzywne
- responsywność stron internetowych
- typografia w projekcie cyfrowym
- wireframe
- prototypowanie
- podstawowe metody testowania makiet projektu
Wykorzystywane narzędzia:
- Figma (licencja edukacyjna)
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: student(-ka)
k_W06 podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz
pojęcia związane z badaniami literaturoznawczymi, w tym
dotyczącymi edytorstwa i liternictwa
k_W07 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa
autorskiego
UMIEJĘTNOŚCI: student(-ka) potrafi
k_U01 wykorzystywać posiadaną wiedzę literaturoznawczą i
językoznawczą (w tym szczególnie dotyczącą korekty, redakcji i
edycji krytycznej dzieł literackich, naukowych oraz
popularnonaukowych) – formułować i rozwiązywać złożone i
nietypowe problemy dotyczące zjawisk literackich oraz
wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
przez:
- właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących,
dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji,
- właściwy dobór technik i metod pracy edytora związanych z
przygotowaniem tekstu do druku (m.in. prace organizacyjne,
adiustacja, dbałość o właściwy poziom merytoryczny,
artystyczny, graficzny, typograficzny wydawanego dzieła)
- dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym
zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
k_U05 brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i
stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym zjawisk kultury
oraz dyskutować o nic
k_U07 planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole (w
tym szczególnie zespole redakcyjnym, wydawniczym kierującym
procesem wydawniczym)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE student(-ka) jest gotowa do
k_K02 wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania
działalności na rzecz środowiska społecznego
k_K03 odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych wydawcy,
redaktora, korektora, osoby zarządzającej wydawnictwem, w
tym:
- przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od
innych,
- dbałości o dorobek i tradycje zawodu
k_K05 kompetentnego, odpowiedzialnego i etycznego funkcjonowania
w obszarze określonym przez moduł wybieralny (kompetencje
społeczne zawarte w osobnym zestawieniu modułowych efektów
uczenia się
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach: 10 %
Projekt grupowy: 90%
Zaliczenie przedmiotu polega na zaprezentowaniu case studies projektu czasopisma internetowego. W ramach projektu studenci i studentki tworzą makietę strony o niskiej szczegółowości z minimum. 15 widokami i zaprojekowanymi interakcjami.
Literatura
Hoeks, Henk. Triumf typografii: kultura, komunikacja, nowe media. Przetłumaczone przez Magdalena Komorowska. Kraków: d2d.pl, 2017.
Kaim, Agnieszka. Design Thinking w kulturze. Myślenie projektowe krok po kroku. Gdynia: www.agnieszkakaim.eu, 2019.
Krause, Jim. Lekcje typografii: przykłady i ćwiczenia dla projektantów. Przetłumaczone przez Zbigniew Waśko. Gliwice: Wydawnictwo „Helion”, 2016.
Kuang, Cliff, i Robert Fabricant. User friendly: jak niewidoczne zasady projektowania zmieniają nasze życie, pracę i rozrywkę. Przetłumaczone przez Dawid Czech. Kraków: Karakter, 2022.
Mościchowska, Iga, i Barbara Rogoś-Turek. Badania jako podstawa projektowania user experience. I. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021.
Voelker, Ulysses. Porządek w projektowaniu: siatki w projektowaniu graficznym. Teoria i praktyka. Przetłumaczone przez Magdalena Komorowska. I. Kraków: d2d.pl, 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: