Warsztaty krytycznoliterackie 1.S3.ED.75
Treści zajęć:
1) Pluralizm metodologiczny w obrębie świata postnowoczesnego w obszarze krytyki polskiej oraz miejsce literatury postmodernistycznej w obrębie współczesnej refleksji krytycznej.
2) Charakterystyka podstawowych nurtów krytycznoliterackich: a) krytyka tematyczna (G. Poulet, J.-P. Richard, J. Starobinsky); b) krytyka hermeneutyczna (A. Gleń); c) krytyka fantazmatyczna (M. Janion); d) krytyka feministyczna (I. Iwasiów, K. Dunin, K. Szczuka); e) krytyka ideowa i personalistyczna (J. Kornhauser, W. Kudyba, Z. Zarębianka, P. Dakowicz); f) krytyka etyczna (M. Dąbrowski); g) krytyka anamorficzna (J. Jarzębski, M. Larek, M. Orliński); h) krytyka polityczna (I. Stokfiszewski).
3) Mody teoretyczne a problem kanonu, dominacja i regres dyskursów krytycznych.
4) Dyskurs krytyczny w rzeczywistości XXI wieku („zanik centrali” – „powrót centrali”; marginalizacja autorytetu i roli krytyka; krytyka uniwersytecka – krytyka medialna).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
W 1 – Student orientuje się w głównych odmianach publicystycznych form literatury (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa,
recenzja).
k_W01 / P6S_WG
W 2 – Student zostaje zaznajomiony z diachronicznym ujęciem gatunków publicystycznych i literackich.
k_W05 / P6S_WK
W 3 – Student posiada wiedzę na temat odmian gatunkowych form publicystycznych w związku z rozwojem mediów.
k_W02 / P6S_WG
W 4 – Student orientuje się w zasadach poprawnego komponowania tekstu publicystycznego i literackiego.
k_W03 / P6S_WG
W 5 – Student nabywa wiedzę dotyczącą stylistyki tekstu publicystycznego i literackiego.
k_W03 / P6S_WG
U 1 - Student potrafi interpretować wybrane dzieła literackie utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych form (komentarz, esej, felieton,
reportaż, wywiad, rozmowa, recenzja).
k_U03 / P6S_UW
U 2 - Student umie samodzielnie budować wypowiedzi utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych gatunków literatury (komentarz, esej,
felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
k_U04 / P6S_UK
U 3 Student potrafi samodzielnie korygować typowe błędy językowe i kompozycyjne w strukturze wybranych gatunków (komentarz, esej,
USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 1.S3.ED.35, w cyklu:
Strona 2 z 2
11.01.2023 18:11
felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
k_U02 / P6S_UW
K 1 – Student nabywa umiejętności krytycznej i empatycznej lektury tekstów z zakresu literatury pogranicza (tj. wybranych gatunków
literatury publicystycznej: komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
k_K01 / P6S_KK
K – 2 Student uczy się spoglądania na tekst jako wyraz określonej interferencji czynników socjoliterackich i językowych.
k_K01 / P6S_KK
K – 3 Student uczy się etycznego wymiaru interpretowania w kontekście pełnienia ról zawodowych (wydawcy, redaktora, korektora).
k_K03 / P6S_KR
Kryteria oceniania
Student samodzielnie przygotowuje esej [praca zaliczeniowa] poświęcony wybranemu kierunkowi krytycznoliterackiemu, analizując w jego horyzoncie zadany utwór literacki.
Student przygotowuje [aktywność na każdych zajęciach] samodzielne wypowiedzi na temat analizowanych strategii krytycznoliterackich.
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
Praca zaliczeniowa – 50%; aktywność na zajęciach – 50%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa literatura przedmiotu:
Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji, wybór i wstęp W. Karpiński, Warszawa 1974.
Bachelard G., Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, oprac. J. Błoński, Warszawa 1975.
Chudak H i in. (red.), 1998, Szkoła genewska w krytyce. Antologia, Warszawa.
Cieślak-Sokołowski T., Kozicka D. (red), 2007, Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku. Między rynkiem a uniwersytetem, Kraków.
Czapliński P., 2003, Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków.
Dąbrowski M., 2004, Projekt krytyki etycznej, Warszawa.
Janion M., 1993, Projekt krytyki fantazmatycznej, Warszawa.
Kornhauser J., 1997, Postscriptum. Notatnik krytyczny, Kraków.
Uzupełniająca literatura przedmiotu:
Gutorow J., 2003, Niepodległość głosu. Szkice o poezji polskiej po 1968 roku, Kraków.
Kornhauser J., 2003, Poezja i codzienność, Kraków.
Maliszewski K., 1999, Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy: szkice o nowej poezji, Bydgoszcz.
Nowacki D., 1999, Zawód: czytelnik. Notatki o prozie polskiej lat 90., Kraków.
Stala M., 1997, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Kraków.
Obowiązkowa literatura podmiotu:
Dąbrowski M., 2004, Projekt krytyki etycznej, [w:] idem, Projekt krytyki etycznej. Studia i szkice Warszawa.
Gleń A., 2009, Obsesja i zaproszenie (projekt krytyki hermeneutycznej), „Topos”, nr 3.
Janion M., 1993, Projekt krytyki fantazmatycznej [w:] eadem, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencji ludzi i duchów, Warszawa.
Kornhauser J., 1995, Międzyepoka, Warszawa.
G. Poulet, 1998, Krytyka identyfikująca się, [w:] Chudak H i in. (red.), Szkoła genewska w krytyce. Antologia, Warszawa.
Orliński M., 2010, Projekt krytyki uczestniczącej, „Twórczość”, nr 6.
Stokfiszewski I., 2009, Projekt krytyki politycznej, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: