Prawo autorskie 1.S3.ED.79
Treści programowe. Problematyka zajęć:
1) Wprowadzenie w główne pojęcia i obszary definiowane w prawie autorskim (utwór – co jest, a co nie jest utworem w świetle p.a.?; autorstwo / współautorstwo; prawa do utworu; zbywanie / nabywanie praw do utworu; licencja; prawa osobiste (niezbywalne) a prawa majątkowe (zbywalne); sytuacje zbycia praw ma-jątkowych; sytuacje naruszenia praw osobistych i majątkowych; plagiat; własność przedmiotu a prawa au-torskie; funkcjonowanie domeny publicznej; utwory osierocone; dozwolony użytek prywatny; cytowanie i oznaczanie cytowań; status utworów zależnych (tłumaczenie, adaptacja, parafraza, pastisz); organizacje zbiorowego zarządzania prawami majątkowymi; pola eksploatacji dzieła w umowach licencyjnych; zjawisko tzw. wolnych licencji.
2) Analiza wybranych przez prowadzącego casusów prawnych dotyczących: naruszenia dóbr autorskich, granic obowiązywania prawa autorskiego, granic możliwości wykorzystywania dzieła bez naruszenia dóbr autorskich.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1) Student rozumie złożoną rzeczywistość społeczno-kulturalną, w ramach której obowiązują zapisy p.a.;
[weryfikacja efektu: kolokwium]
2) Student samodzielnie charakteryzuje wybrane zapisy p.a.;
[weryfikacja efektu: kolokwium]
3) Student nabywa wiedzę dotyczącą najważniejszych casusów dotyczących stosowalności p.a.;
[weryfikacja efektu: sprawdzian]
Umiejętności
1) Student potrafi wyjaśniać mechanizmy rządzące zapisami i zjawiskami regulowanymi przez p.a.;
[weryfikacja efektu: kolokwium]
2) Student samodzielnie interpretuje typowe sytuacje problemowe wynikające z różnorodności postrzegania p.a.;
[weryfikacja efektu: kolokwium]
Kompetencje społeczne (postawy)
1) Student zostaje uwrażliwiony na problemy estetyczne, krytyczne i aksjologiczne wynikające z istnienia rozmaitych sposobów postrzegania zapisów p.a.;
[weryfikacja efektu: kolokwium, aktywność podczas zajęć]
2) Student wykształca świadomość szacunku do wartości zabezpieczanych przez zapisy p.a.;
[weryfikacja efektu: kolokwium, aktywność podczas zajęć]
Kryteria oceniania
Student pisze kolokwium weryfikującą jego wiedzę dotyczącą znajomości prawa autorskiego, granic jego stosowalności, w ramach której analizuje / rozwiązuje problemy związane z funkcjonowaniem prawa autorskiego.
kolokwium zaliczeniowe – 70%;
aktywność na zajęciach – 30%
Literatura
Wykaz literatury:
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
Jednolity tekst ustawy:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf
Literatura podstawowa:
https://poradnik.ngo.pl/prawo-autorskie-podstawowe-pojecia
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ochrona-praw-autorskich-co-warto-wiedziec
I. Kuś, Z. Senda, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2004.
R. Markiewicz, Ilustrowane prawo autorskie, Warszawa 2019.
M. Jakubowiak, Nieuchronny plagiat. Prawo autorskie w nowoczesnym dyskursie literackim, Kraków 2017.
B. Literatura uzupełniająca
A. Gołaszewska, Wyczerpanie autorskich praw majątkowych, Warszawa 2011.
R. Golat, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2019 [wyd. X]
M.J. Zabłocki, Prawo autorskie: zagadnienia praktyczne, Warszawa 2020.
E. Konopczyńska, Granice dozwolonego użytku prywatnego, Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Warszawa 2012.
Świerczyński M., Wilkowski M., Czajka R., Lipszyc J., Czerniawski P., Siewicz K., Krótki kurs własności intelektualnej. Materiały dla uczelni, Warszawa 2017.
Gliściński K., Wszystkie prawa zastrzeżone. Historia sporów o autorskie prawa majątkowe. 1469–1928, Warszawa 2016.
E. Moglen, Wolność w chmurze i inne eseje, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: