Wybrane zagadnienia z historii literatury polskiej i powszechnej 1 1.S3.ED.82
1. Zagadnienie periodyzacji literatury dawnej. Przegląd ważniejszych stanowisk badawczych. Odrębność epoki staropolskiej w procesie
historycznoliterackim.
2. Ocena staropolskiej tradycji literackiej w następnych epokach. Literatura współczesna wobec dawnych osiągnięć literackich –
kontynuacje i nawiązania.
3. Żywotopisarstwo świętych. Początki europejskie i rozwój hagiografii polskiej.
4. Zjawisko dwujęzyczności w poezji i w prozie staropolskiej.
5. Humanizm, renesans, reformacja - zakres znaczeniowy pojęć w skali europejskiej i w warunkach polskich.
6. Literatura polskiego odrodzenia wobec tradycji antycznej i nowożytnych wzorców.
7. Kaznodziejstwo polskie na tle europejskim. Rola retoryki. Wybitni kaznodzieje: Piotr Skarga, Fabian Birkowski, Szymon Starowolski.
8. Mit o sarmackich przodkach. Dziedziny badań nad sarmatyzmem.
9. Literatura czasów stanisławowskich.
10. Humanitas polskiego oświecenia – jej specyfika w świetle renesansowej i barokowej tradycji.
11. Staropolskie i oświeceniowe wzorce osobowe.
12. Dramat i teatr w dawnej Polsce.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie literatury i kultury epok dawnych, uwzględniającą główne nurty dziedzictwa
europejskiego i nowożytnych literatur narodowych;
- dysponuje elementarną wiedzą o powiązaniach literatury omawianego okresu z innymi dziedzinami nauki;
- wie na czym polega odrębność epoki staropolskiej w procesie historycznoliterackim;
- zna zasady i kryteria podziału dawnej literatury na okresy;
- orientuje się w stanie badań nad literaturą do końca XVIII wieku;
- wyjaśnia sposoby współczesnego nawiązywania do literatury dawnej.
Umiejętności:
- potrafi na podstawie różnych źródeł zgromadzić potrzebny do pracy materiał i dokonać jego oceny;
- posiada umiejętność wnioskowania, formułowania i analizowania problemów badawczych, opracowywania i prezentowania wyników
pracy
Kompetencje społeczne:
- jest samodzielny i krytyczny w wyrażanych ocenach i poglądach;
- dostrzega rolę literatury w kształtowaniu wzorców tożsamości narodowej i europejskiej;
- docenia znaczenie tradycji i dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Wykład z prezentacją. Przewidziane dyskusje aktywizujące słuchaczy.
Zaliczenie z oceną wystawioną na podstawie systematycznej obecności i stopnia udziału w dyskusji.
Egzamin ustny w semestrze letnim
Literatura
1.T. Michałowska, Średniowiecze, Warszawa 2002.
2. A. Karpiński, Renesans, Warszawa 2007.
3. A. Nowicka-Jeżowa, Barok polski między Europą i Sarmacją, cz. I: Profile i zarysy całości, Warszawa 2009-2011.
4. M. Cieński, Literatura polskiego oświecenia wobec tradycji i Europy. Studia, Kraków 2013.
5. „Wszystko tu najdzie, co wy macie w głowie”. Świat prozy staropolskiej, red. E. Lasocińska i A. Czechowicz, Warszawa 2008.
6. J. Z. Lichański, Retoryka w Polsce. Studia o historii, nauczaniu i teorii w czasach I Rzeczypospolitej, Warszawa 2003.
7. T. Bieńkowski, Antyk – Biblia – literatura. Antyczne i biblijne inspiracje oraz symbole, w: Problemy literatury staropolskiej, red. J. Pelc,
S.I, Wrocław 1972.
8. J. Lewański, Dramat i teatr średniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: