Zagadnienia drukarstwa 1.S3.ED.Z.W.11
Zapoznanie studenta z podstawową wiedzą na temat warunków publikacji projektów na różnych nośnikach: poligrafia, mała poligrafia (druk cyfrowy), internet, publikacja cyfrowa dla urządzeń mobilnych (eBook).
Zagadnienia drukarskie druku cyfrowego i poligrafii: CMYK, paser, linie cięcia, linie złożeń, wykrojniki, kolory dodatkowe. Praktyka przygotowania do druku (cyfra, poligrafia).
Zagadnienia typograficzne: rodzaje fontów (język opisu, postać użytkowa); technologiczna (cyfrowa) postać znaku drukarskiego – atrybuty fontu (pole znaku, system linii, pary kerningowe, informacje własnościowe), obwiednie kształtów; miary typograficzne; technika składu, formatowania i łamania tekstu; technika makietowania; narzędzia programistyczne.
Programy do tworzenia publikacji dla poligrafii (Adobe: InDesign, Illustrator, Photoshop, Acrobat); współpraca niezbędnych programów
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01
k_W02
k_W04
k_W05
k_W07
k_W08
m-W-1
m-W-2
m-W-3
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01
k_U04
k_U05
k_U06
k_U07
k_U09
m-U-1
m-U-2
m-U-3
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K1
k_K2
k_K3
k_K5
Kryteria oceniania
aktywne uczestnictwo w zajęciach, 40%
przygotowanie pracy/ prezentacji zaliczeniowej 60%
Literatura
– Bierkowski T., O typografii, [Gdańsk], Czysty Warsztat 2009.
– Bogusławski L., Korekta drukarska i wydawnicza, Warszawa 1961.
– Cybulski R., Księgarstwo w społeczeństwie współczesnym, Wrocław 1978.
– Dahl S., Dzieje książki, tłum. E. Garbacik, T. Zapiór, H. Devechy, Wrocław 1965.
– Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971.
– Filiciak M., Druk kontra piksele, w: Liternet. Literatura i Internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002.
– Głombiowski K., Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław 1980.
– Gołębiewski Ł., Śmierć książki, Warszawa 2008.
– Gołąb A., DTP. Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Gliwice, Helion 2013.
– Góralska M., Funkcjonalność oraz komunikatywność książki tradycyjnej i elektronicznej w perspektywie semiotycznej, w: Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych, pod red. D. Kuźmy, Warszawa 2007, s. 360-370.
– Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975.
– Havlik E., Einüfhrung in die Comic-Literatur, Linz 1982.
– Informatyczne przygotowanie nauczycieli. Konkurencja edukacji informatycznej, pod red. B. Kędzierskiej, J. Migdałka, Kraków 2002.
– Ingarden R., O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, tłum. M. Turowska, Warszawa 1960
– Inwentarium wiedzy o poligrafii, pod red. H. Janowskiego, Wrocław 1988.
– Jakucewicz S., Farby drukowe, Wrocław 2001.
– Jakucewicz S., Papier do drukowania. Właściwości i rodzaje, Wrocław 2010.
– Kalisz B., Słownik wydawcy, Warszawa 1997.
– Kamiński B., Cyfrowy prepress, drukowanie i procesy wykończeniowe, Warszawa 2001.
– Karpiński A., Tradycja tekstu w „Wieku rękopisu”. Uwagi o rękopiśmiennym funkcjonowaniu dzieła literackiego, w: Staropolska kultura rękopisu, Warszawa 1990.
– Kluszczyński R.W., Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Kraków 2002
– Kluszczyński R.W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2002.
– Kubiak M., Słownik technologii informacyjnej, Warszawa 1999.
– Lem S., Filozofia przypadku. Literatura w świetle empirii, t. 1, Kraków 1975, s. 34-36
– Malinowska T., Syta L., Redagowanie techniczne książki, Warszawa 1977.
– Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986.
– Marszałek L., Podstawowe wiadomości z edytorstwa i księgarstwa, Warszawa 1988.
– Osuchowska B., Poradnik redaktora i autora. Nauki ścisłe i technika, Warszawa, 1988.
– Ożóg M., Książka elektroniczna, w: Liternet. Literatura i Internet, pod red. P. Mareckiego, Kraków 2002.
– Pietruch-Reizes D., Książka – komunikacja hipertekstowa – komunikacja społeczna, w: Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość – dzień dzisiejszy – perspektywy, pod red. M. Judy, Lublin 2002, s. 227-232.
– Pirożyński J., Czy rzeczywiście koniec ery Gutenberga? Kilka uwag na temat dalszych perspektyw tradycyjnej formy książki, w: Sztuka książki. Historia, teoria, praktyka, pod red. M. Komzy, Wrocław 2003, s. 207-211.
– Reizes-Dzieduszycki J., Publikacje elektroniczne w procesie komunikacji społecznej, w: Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość – dzień dzisiejszy – perspektywy, pod. red. M. Judy, Lublin 2002, s. 233-244.
– Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1992.
– The Smithsonian Collection of Newspaper Comics, ed. by Blackbeard and Martin Williams, Foreword by John Canaday, Copublished by Smithsonian Institution Press and Harry N. Abrams Inc. New York 1977.
– Tinker M.A., Podstawy efektywnego czytania, Warszawa 1980.
– Tschichold J., Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności, przeł. E. Borg, Łódź, Recto verso 2011.
– Tomaszewski A., Leksykon pism drukarskich, Warszawa 1996.
– Trzaska F., Podstawy techniki wydawniczej, Warszawa 1987.
– Trzaska F., Poradnik redaktora, Warszawa 1976.
– Trznadlowski J., Autor, dzieło, wydawca, Wrocław 1978.
– Trznadlowski J., Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983.
– Vanderdorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i kultury, tłum. A. Sawisz, Warszawa 2008.
– Wiercińska J., Sztuka i książka, Warszawa 1986.
– Zachrisson B., Studia nad czytelnością druku, tłum. K. Chocianowicz, J. Hyc, Warszawa 1970.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: