Twórcze pisanie 1.S3.FP.KWP.11
Zajęcia będą odbywać się dwutorowo. Po zapoznaniu się z zasadami budowy formalnej i językowej wybranych gatunków literackich i publicystycznych (np. felieton, reportaż, recenzja, wywiad, opowiadanie) oraz analizie wzorcowych realizacji studenci przejdą do praktycznego wymiaru zajęć (analiza i interpretacja kanonicznych tekstów, reprezentujących różne formy wypowiedzi pisemnej, uzupełniona zostanie o pracę pisemną studentów – redakcję własnych tekstów).
Cele szczegółowe:
1. Zaznajomić studentów z istniejącymi teoriami dotyczącymi budowy podstawowych gatunków literatury pogranicza (np. komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
2. Zapoznać studentów z ewolucją budowy podstawowych gatunków literatury pogranicza (np. komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
3. Uposażyć studentów w elementarną wiedzę z zakresu socjologii literatury niezbędną do samodzielnego interpretowania dzieł literackich z zakresu literatury pogranicza oraz tworzenia własnych tekstów w obrębie wybranych gatunków wypowiedzi literackich i publicystycznych.
4. Zaznajomić studentów z przemianami dokonującymi się w obrębie funkcjonowania literatury w XX i XXI wieku (obieg książkowy i obieg sieciowy).
Treści merytoryczne przedmiotu:
1. Wprowadzenie do problematyki stylistycznej analizy tekstu literackiego.
2. Zaznajomienie z teoriami dotyczącymi budowy podstawowych gatunków literatury pogranicza (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
3. Literatura publicystyczna w społeczeństwie sieciowym.
4. Warsztaty redakcji tekstu literackiego pod kątem jego stylistycznej poprawności.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – Student orientuje się w głównych odmianach publicystycznych form literatury (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa, recenzja).
k_W01 / P6S_WG
W 2 – Student zostaje zaznajomiony z diachronicznym ujęciem gatunków publicystycznych i literackich.
k_W05 / P6S_WK
W 3 – Student posiada wiedzę na temat odmian gatunkowych form publicystycznych w związku z rozwojem mediów.
k_W02 / P6S_WG
W 4 – Student orientuje się w zasadach poprawnego komponowania tekstu publicystycznego i literackiego.
k_W03 / P6S_WG
W 5 – Student nabywa wiedzę dotyczącą stylistyki tekstu publicystycznego i literackiego.
k_W03 / P6S_WG
U 1 - Student potrafi interpretować wybrane dzieła literackie utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych form (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa, recenzja).
k_U03 / P6S_UW
U 2 - Student umie samodzielnie budować wypowiedzi utrzymane w poetyce i stylistyce wybranych gatunków literatury (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
k_U04 / P6S_UK
U 3 Student potrafi samodzielnie korygować typowe błędy językowe i kompozycyjne w strukturze wybranych gatunków (komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
k_U02 / P6S_UW
K 1 – Student nabywa umiejętności krytycznej i empatycznej lektury tekstów z zakresu literatury pogranicza (tj. wybranych gatunków literatury publicystycznej: komentarz, esej, felieton, reportaż, wywiad, rozmowa).
k_K01 / P6S_KK
K – 2 Student uczy się spoglądania na tekst jako wyraz określonej interferencji czynników socjoliterackich i językowych.
k_K01 / P6S_KK
K – 3 Student uczy się etycznego wymiaru interpretowania w kontekście pełnienia ról zawodowych (wydawcy, redaktora, korektora).
k_K03 / P6S_KR
Kryteria oceniania
praca pisemna [80%]
aktywność na zajęciach [20%]
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Zbigniew Bauer, Gatunki dziennikarskie, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, Warszawa 2006.
Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Reportaż, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, Warszawa 2006.
Zbigniew Bauer, Wywiad prasowy. Gatunek i metoda, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, Warszawa 2006.
Edward Chudziński, Felieton. Geneza i ewolucja gatunku, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, Warszawa 2006.
J. Strupczewski, Vademecum dziennikarza, Warszawa 1999.
M. Kuziak, S. Rzepczyński, Jak dobrze pisać, Warszawa 2002.
A. Magdoń, Reporter i jego warsztat, Kraków 1993.
Walery Pisarek, Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2004.
J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 1999.
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Analizy prasy, radia telewizji i Internetu, Warszawa 1999.
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.
Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: