Wizualizacja tekstu promocyjnego 1.S3.FP.KWP.6
W dyskursie naukowym poświęconym specyfice współczesnej kultury, często można spotkać się z określeniem, że żyjemy dziś w ,,kulturze obrazu", ,,kulturze obrazkowej". Sformułowania te oddają obecną powszechność wykorzystania różnych form obrazu w różnorodnych aspektach i dziedzinach życia człowieka. Znaczną część przedstawień wizualnych, z którymi spotykamy się na co dzień stanowią teksty promocyjne. Obserwujemy je zarówno w przestrzeni publicznej: billboardy, banery, neony, jak i prywatnej: na ekranach telewizorów, komputerów, laptopów. Stykamy się z nimi także w mediach, które stały się naturalnym elementem codziennej egzystencji.
Istotnym wydaje się więc to, by wiedzieć, w jaki sposób oddziałują one na społeczeństwo i jakie mechanizmy używa się przy ich tworzeniu.
Celem kursu jest zdobycie umiejętności analizowania oraz interpretowania treści reklam oraz zdobycie wiedzy w następujących obszarach:
- Czym jest tekst reklamowy?
- Jak funkcjonuje? (W przestrzeni publicznej, medialnej itd.)
- Jak jest zbudowany?
- W jaki sposób jego poszczególne elementy oddziałują na odbiorcę?
Intencją przedmiotu nie jest deprecjonowanie tekstów reklamowych, ale zyskanie większej świadomości odnośnie mechanizmów jej oddziaływania na odbiorców. W czasie zajęć uwaga poświęcona zostanie m.in. takim ich elementom, jak:
- slogan, hasło
- mechanizmy perswazyjne (werbalne i niewerbalne)
- kompozycja obrazu, barwy
- posługiwanie się nagością, erotyką w reklamie.
Przykładowe zagadnienia omawiane na zajęciach:
1. Historia reklamy.
2. Budowa tekstu promocyjnego.
3. Obraz świata w reklamie.
4. Narracja i bohater w reklamie.
5. Psychologia reklamy.
5. Slogany i hasła reklamowe.
6. Nagość i erotyka w tekście promocyjnym.
7. Reklama a tzw. przemoc ikoniczna.
8. Człowiek jako marka?
9. Odbiorca reklamy.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student zna i rozumie środki językowe i pozajęzykowe wykorzystywane w tworzeniu tekstów promocyjnych. Potrafi je nazwać używając terminologii z zakresu językoznawstwa, psychologii oraz nauk o mediach. (k_W01; P6S_WG)
- Student zna i rozumie treści związane w modułem wybieranym (k_W10)
Umiejętności:
- Student potrafi formułować i analizować problemy badawcze i narzędzia ich rozwiązywania z wykorzystaniem wiedzy z nauk o mediach oraz nauk o kulturze. (k_U02; P6S_UW)
- Student potrafi rozpoznawać teksty medialne, zjawiska językowe i psychologiczne oraz przeprowadzać ich krytyczną analizę i interpretację z wykorzystaniem wiedzy z obszaru mediów oraz kultury. (k_U03; P6S_UW)
Kompetencje:
- Student jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i świadomym korzystaniu z różnych jego form. (k_K03; P6S_KK)
Kryteria oceniania
Metody pracy:
- dyskusja na podstawie przeczytanych tekstów
- praca w grupach
- analiza oraz interpretacja tekstów wizualnych
Kryteria oceniania:
- obecność
- aktywność (poprawne wnioskowanie z tekstów, aktywność w zadaniach wykonywanych na zajęciach)
- praca zaliczeniowa: analiza oraz interpretacja wybranego tekstu reklamowego.
Literatura
Wykaz wybranej literatury:
Szczęsna Ewa, Poetyka Reklamy, Warszawa 2001.
Benedikt Antoni, Reklama jako proces komunikacji, Wrocław 2004.
Burska Katarzyna, Delikatne musssnięcie, MONstrualna dziura, OBAMERYKA, Futbol w czasach zarazy - o recepcji nagłówków prasowych i telewizyjnych oraz sloganów reklamowych, ,,Folia Lingustica" 2012, nr 46.
Lewiński Piotr, Obraz świata w reklamie, ,,Język a kultura" 2000, t. 13.
Walczak-Skałecka Agnieszka, Granice pojęcia ,,marka osobista", ,,Annales I - Philosophy and Sociology" 2018, nr 1.
Bazuń Dorota, Nagość w reklamie społecznej, ,,Relacje. Studia z nauk społecznych" 2017, nr 3.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: