Retoryka wystąpień publicznych 1.S3.FP.KWP.7
1.Czym jest retoryka? Cele retoryki. Zadania mówcy i etyczne aspekty retoryki.
2, Zadania i cele pragmatyki.
3.Język jako system, język jako działanie – pragmatyka językowa. Kompetencja językowa, kulturowa,
komunikacyjna.
4.Mowa a/i pismo – język czy dwa języki? Typy wypowiedzi (ze względu na cel).
5,Funkcje języka i wypowiedzi.
7.Teoria aktów mowy. Bezpośrednie i pośrednie akty mowy oraz implikatury konwersacyjne Grice’a. Teoria
grzeczności Geoffreya Leecha, Teoria uprzejmości Robyn Lakoff. Klasyfikacja aktów mowy
8. Komunikacja werbalna, a komunikacja niewerbalna. Odmowa jako reakcja. Zachowania asertywne, agresywne i
nieasertywne.
9..Implikatury i presupozycje.
10. Perswazja językowa. Typy perswazji. Perswazja językowa w świecie współczesnym (polityka, reklama, religia
itp.)
11. Rodzaje przemówień publicznych. Gatunek wypowiedzi w perspektywie komunikacyjnej.
12. Zasady konstruowania wypowiedzi. Inventio – zbieranie materiału, określanie tematu i tytułu wypowiedzi. Teoria i
praktyka. Dispositio (Elementy konstrukcji wypowiedzi (plan). Argumentacja: sposoby argumentowania i
konstruowania układu argumentów)
13.Prezentacja przemówienia. Językowy kształt wypowiedzi: style funkcjonalne współczesnej polszczyzny, tropy i
figury retoryczne (ich typologia, charakterystyka, funkcje) w strategii perswazyjnej.
14. Rola strategii komunikacyjnych w budowaniu wizerunku własnego i firmy: retoryka w public relations,
przemówieniach politycznych, tekstach wyborczych, w reklamie. Tworzenie i analiza tekstów
15.Style konwersacyjne kobiet i mężczyzn.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
k_W01
k_W09
k_W10
s_W01
s_W02
s_W03
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
k_U01
k_U05
k_U09
s_U01
s_U02
s_U03
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: STUDENT JEST GOTÓW DO
k_K04
s_K01
s_K02
s_K03
Kryteria oceniania
udział i aktywność na zajęciach – 40 %
praca zaliczeniowa 60 %
Literatura
1. Bruce E. Gronbeck, Kathleen German, Douglas Ehninger, Alan H. Monroe, Zasady komunikacji
werbalnej, przeł. Anna Bartkowicz, Anna Bezwińska-Walerjan, Poznań 2001.
3. Michał Kuziak, Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny, Bielsko-Biała 2006.
4. Levinson, S, C, Pragmatyka, Warszawa 2010
5. E. Lewandowska-Tarasiuk, Sztuka wystąpień publicznych czyli jak zostać dobrym mówcą, Warszawa
2001.
6. M. Rusinek, Anna Załazińska, Retoryka podręczna, czyli jak wnikliwie słuchać i przekonująco mówić.
Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2005.
5.Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, przekł. M. Chomicz, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: